Brugge Het Belfort vertelt

Brugse Alfavision geeft technologisch visitekaartje af in zijn thuisstad

BRUGGE - Van 1 tot en met 11 juli vormt de Markt van Brugge het decor voor ‘Het Belfort Vertelt-Het Verhaal van Brugge’, een groots opgezet en gratis toegankelijk multimediaal spektakel. Elke avond komt het Belfort als het ware tot leven om te vertellen wat het in acht eeuwen aan zijn voeten zag gebeuren. Een combinatie van licht, geluid en projectie neemt toeschouwers mee doorheen de rijke geschiedenis van Brugge en Vlaanderen, in een laagdrempelige beleving voor jong en oud. Voor de realisatie en het technologisch vernuft achter het totaalspektakel zorgen de West-Vlaamse bedrijven Alfavision en PRG.

 

Voor de creatieve uitwerking van het verhaal rekent het 11 juli-komitee op Alfavision, het Brugse technologiebedrijf, gekend van het Historium, dat onlangs bekroond werd met een Michelin-ster.

“Het wordt een spectaculaire beleving waarbij we acht eeuwen Brugse geschiedenis tot leven brengen met een unieke film, gebaseerd op een ijzersterk verhaal en een speciaal gecomponeerde muziekscore”, stellen Hans Vandamme (zoon van gewezen ondernemer Hugo Vandamme) en Els De Rooy van Alfavision. “Onder leiding van een regisseur werkten scenaristen, stemacteurs, animatoren en historici maar liefst zes maanden aan het project. Daarbij gebruikten we ook de nieuwste technologieën, zoals artificiële intelligentie, om tot een resultaat te komen dat even meeslepend als inhoudelijk sterk is.”

Voor Alfavision is het de eerste keer dat ze hun werk 11 avonden op rij aan een massapubliek kunnen tonen. “We realiseren belevingen over de hele wereld, maar dat we dit in onze eigen stad, op deze iconische plek mogen doen, maakt het voor ons des te bijzonder”, zo luidt de boodschap van Alfavision.

Geen licht zonder geluid

Naast Alfavision is ook de Oostendse licht- en geluidsfirma PRG een onmisbare schakel in het project. Om op het monumentale Belfort te kunnen projecteren werd het gebouw minutieus in 3D gescand.

“De grote uitdaging is om een haarscherp, naadloos beeld te creëren dat zich moeiteloos aanpast aan de complexe vormen en het onregelmatige oppervlak van het Belfort”, zegt Joost Machiels van PRG. “Daarvoor zetten we zeven krachtige projectoren in, elk met een lichtopbrengst van maar liefst 30.500 lumen. Door de beelden perfect op elkaar af te stemmen, zorgen we ervoor dat het lijkt alsof er één enkel, vloeiend beeld op het monument geprojecteerd wordt.”

Spektakel voor bedrijven

De stad Brugge twijfelde niet lang om mee de schouders onder het initiatief te zetten. “Dit evenement is een absolute meerwaarde voor Brugge”, zegt burgemeester Dirk De fauw. “Het spektakel is niet alleen een ode aan ons rijke verleden, maar ook een voorbeeld van hoe erfgoed, technologie en beleving samengebracht worden in het hart van onze stad. We zijn dan ook bijzonder trots om mee onze schouders onder dit project te kunnen zetten. Het biedt onze inwoners een unieke blik op hun geschiedenis, verwelkomt bezoekers met een indrukwekkend avondprogramma en geeft bovendien een stevige impuls aan onze horeca en het verblijfstoerisme. Deze zomer wordt Brugge meer dan ooit een levendige, culturele bestemming waar traditie en innovatie hand in hand gaan.”

Voor 2.500 euro per avond krijgen ook bedrijven de kans om hun boodschap via een geanimeerde videoprojectie op het Belfort in de kijker te zetten voor een massa toeschouwers. “Daarnaast organiseren we op enkele avonden een walking dinner op het dakterras van het Historium: de perfecte setting om te netwerken en dit unieke evenement in stijl te beleven”, aldus de organisatoren.