De afgelopen jaren groeide Callant sterk in het B2B-segment: in drie jaar tijd wisten ze hun B2B omzet te verdrievoudigen. Daardoor zag het dienstenbedrijf de vraag van ondernemingen naar internationale dienstverlening stijgen. Vlaamse kmo’s met groeiambitie kijken steeds vaker over de grens richting de buurlanden. Ook transport- of productiebedrijven werken meer en meer met buitenlandse werkkrachten of in buitenlands entiteiten.
Omdat Callant, als one-stop-shop voor verzekeringen, financieel advies en kredieten, haar klanten van A tot Z wil ontzorgen, gingen ze op zoek naar een geschikt internationaal netwerk dat hun waarden deelt.
“Verzekeringen zijn overal anders geregeld,” vertelt Christophe Maes, manager international accounts bij Callant. “Het is onmogelijk om als buitenlander de knepen van het vak te kennen. Zeker wanneer het om complexe materie als employee benefits draait bijvoorbeeld. Daarom is het cruciaal om te kunnen bouwen op lokaal verankerde expertise. Die hebben we gevonden in het netwerk van UNIBA. Het zijn stuk voor stuk onafhankelijk makelaars, die familiale waarden en klantgerichtheid voorop zetten. Dankzij hun kennis, contacten en engagement, kunnen wij onze klanten blijven geruststellen.”
Hefboom voor B2B groei
In 2023 al diende Callant een aanvraag in om toe te treden. Na een testperiode als ‘approved broker’ werd Callant – met unaniem akkoord van alle leden – begin dit jaar definitief toegelaten tot het netwerk.
Dat zorgt volgens CEO Peter Callant voor een een absolute meerwaarde: “Het partnership met UNIBA is een hefboom om onze B2B-groeiambitie verder waar te maken”, zegt Callant. “We kunnen bedrijven nu één centrale dienstverlening bieden voor al hun entiteiten: van Brugge tot Bulgarije, van Antwerpen tot Argentinië, van Leuven tot Lissabon. Dat maakt het voor hen een stuk gemakkelijker. Bovendien krijgen we via het netwerk toegang tot de kennis en ervaring van meer dan 6.600 verzekeringsexperts. Via de UNIBA app toetsen we geregeld cases af, via 2-maandelijkse calls delen we kennis en via halfjaarlijkse bijeenkomsten breiden we ons internationaal verzekeringsnetwerk verder uit.”
Ook voor particulieren
Naast ondernemingen, biedt het UNIBA netwerk ook een meerwaarde voor de B2C-klanten van Callant. Callant ontzorgt immers niet enkel ondernemingen, maar ook de families die erachter zitten. Vlamingen met vastgoed in het buitenland bijvoorbeeld, vinden gemakkelijker de juiste verzekeringsoplossingen.
“Recent hadden we een klant met 25 opbrengsteigendommen in Zweden”, aldus nog Christophe Maes. “Allemaal houten hutten in the middle of nowhere. Geen enkele Belgische verzekeraar wou het brand-, diefstal- of overstromingsrisico daar dekken. Dankzij de lokale expertise en begeleiding van onze Zweedse UNIBA-partner konden we onze klant in één pakket een oplossing op maat voorstellen, in het Nederlands, met lokale dekking.”
foto: Peter Callant archief