Dehaeck heeft vooral een grote voorliefde ontwikkeld voor de Citroëns uit de jaren stillekes van vorige eeuw. Het Nieuwsblad had recent een gesprek met Dehaeck over zijn hobby en passie. “Ik ben een halve Fransman, vandaar mijn liefde voor het Franse merk.”
In oktober 1955, 70 jaar geleden dus, stelde Citroën de DS voor het eerst voor in Parijs. “Vandaag heeft die wagen nog altijd een ongelooflijk mooi en iconisch design, je kan hem van ver herkennen”, aldus Dehaeck in Het Nieuwsblad. “En hij is ook bijzonder dankzij de hydraulische ophanging, waardoor hij heel zacht rijdt. Sommigen noemen hem het strijkijzer of de snoek. Maar dat zijn namen die ik voor zo’n mooie auto niet zou gebruiken.”
-Je hebt een hele collectie auto’s. Wat maakt de DS zo bijzonder?
-“Mijn ouders hadden een Chevrolet Impala Coupé. Dat was dus de auto van mijn jeugd. Ze waren goed bevriend met een General Motors-garagist hier in Ieper en kochten bij hem een Amerikaanse auto. Maar ook een andere goede vriend van mijn ouders, een industrieel uit Noord-Frankrijk, kwam vaak bij ons op bezoek. Die man maakte cabines voor landbouwvoertuigen. Hij reed met een DS. Ik mocht af en toe meerijden en zo is de liefde ontstaan. Mijn moeder is een Française, dat heeft er uiteraard ook veel mee te maken. Ik heb een collectie van ongeveer vijftig auto’s. Van Jaguar tot Ferrari. Ze staan in onze exporuimte in drie zalen. Eén van die zalen is volledig aan Citroën gewijd. Omdat ik een halve Fransman ben, waarschijnlijk. Vandaag heb ik drie DS’en in mijn verzameling.”
“In die tijd maakte Citroën zelf geen cabrio’s, maar liet die ombouwen in het carrosseriebedrijf van Henri Chapron, in de rand van Parijs. Chapron werkte ook voor onder meer Cadillac en Rolls-Royce, hij stond héél hoog aangeschreven. Hij maakte ‘gewone’ DS-cabrio’s voor de Citroën-fabriek, maar had ook twee eigen modellen, die hij veel luxueuzer en met meer chroom afwerkte. En er was al airco aan boord, dat was héél vernieuwend in de jaren zestig. Hij gaf ze een naam: Le Palm Beach en Le Dandy, en die laatste heb ik. Chapron maakte overigens ook de presidentiële Citroën SM-uitvoeringen in de jaren zeventig.”
-Gaan de oldtimers nog de straat op?
“Uiteraard. Al mijn auto’s rijden om de twee maanden minstens een uur rond. Deze auto wekt trouwens ontzettend veel sympathie op bij de mensen. Hij heeft recent nog meegedaan aan het concorso d’eleganza van het luxehotel Villa d’Este aan het Comomeer. Hij is al vaak in de prijzen gevallen. Het is een hele eer om te mogen deelnemen aan deze competitie.”
info: via www.cadycars.be kun je de hele collectie van Thierry Dehaeck bewonderen. Op 18 oktober organiseert Thierry Dehaeck een feest voor de 70e verjaardag van de DS.