Novabil en delaware 22©Lennen Descamps210

De ‘War for Talent’: delaware verblijdt zijn juniors met nieuwe duurzame wagens

KORTRIJK - Een beter loon? Een aangename werkomgeving? Voor een bedrijf werken met veel externe uitstraling? Genieten van de nodige flexibiliteit? Veel verantwoordelijkheid krijgen on the job? Het speelt allemaal mee in de War for Talent, zowel bij de rekrutering als in de strijd om werknemers voor langere termijn aan een bedrijf te binden. En dan zijn er nog de voordelen in natura, zoals pakweg een nieuwe en liefst duurzame wagen die klaar staat op de stoep. Het gereputeerde consultancybedrijf delaware bestempelt een 'cadeau op vier wielen' al jaren lang als een belangrijke incentive om nieuwkomers over de streep te trekken.   

Deze maand vatten meer dan 150 juniors hun eerste werkdag aan bij delaware. Ze kwamen samen in de duurzame innovatiehub Snowball in Harelbeke voor een nieuw avontuur: de start van hun loopbaan bij delaware. Managing director Jan De Bock verwelkomde de nieuwkomers, die er naar uitkeken om van hun oudere collega’s te leren tijdens de zogenaamde Analyst Bootcamp. Maar er was ook meer: de juniors ontvingen ook de sleutels van hun bedrijfswagen: een volledig elektrische Volvo XC40 recharge van Belgische makelij (gebouwd in Gent).

“Ik ben ongelooflijk trots dat ik opnieuw een grote groep nieuwkomers mag verwelkomen en heb er alle vertrouwen in dat deze nieuwe, talentvolle generatie haar uiterste best zal doen om onze droom te helpen verwezenlijken”, zei Jan De Bock, managing director bij delaware Belux. “We bouwen aan een organisatie voor de lange termijn en om die droom te verwezenlijken, moeten we respect hebben voor onze leefomgeving. De zorg voor onze mensen en de positieve impact op ons leefmilieu zijn dan ook essentieel voor wat we willen bereiken. Dat slaat ook aan bij de nieuwkomers.”

Om zijn duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken is delaware bereid veranderingen door te voeren die als disruptief gezien kunnen worden. “We gaan bewuster om met mobiliteit en duurzaamheid en zijn nu al enkele jaren ons wagenpark aan het vergroenen", aldus nog De Bock. "90% van de bedrijfswagens die we in 2022 hebben geleased, waren volledig elektrische voertuigen.”

Dit jaar heeft delaware besloten een krachtig standpunt over de verduurzaming van zijn wagenpark in te nemen. Daarom ging delaware in zee met Volvo, Novabil en Westlease.

A match made in Belgium

“Dankzij onze samenwerking met Volvo en Novabil hebben we een volledig elektrisch voertuig gevonden dat aan onze noden voldoet”, zegt Pieter Sanders, fleet & facility Manager bij delaware Belux. “De Volvo XC40 Recharge heeft een actieradius van meer dan 400 km, wat onze medewerkers zeker appreciëren. Als deze wagen op de juiste manier wordt gebruikt, kan hij onze consultants in alle veiligheid van klant A naar B brengen, naar het delaware-kantoor en naar huis. Uiteraard zullen we onze medewerkers begeleiden bij hun overstap naar elektrisch rijden."

“In december 2021 vroegen we Volvo om een offerte naar aanleiding van onze zoektocht naar starterswagens”, vervolgt Pieter. “We hebben voor Volvo, Novabil en Westlease gekozen omdat ze een sterke offerte indienden, omdat ze hun wagens in België bouwen, wat voor een kortere en duurzamere toeleveringsketen zorgt, en omdat ze zekerheid bieden op de wispelturige automarkt. Noch het wereldwijde tekort aan chips en auto-onderdelen, noch de bijhorende risico’s op langere levertijden vormden een probleem voor Volvo.

De jonge rekruten zijn niet ongevoelig voor het aspect duurzaamheid. Dat speelt dus mee in de zoektocht naar nieuw talent. Volgens Wim Soenens (Novabil) en Benoit Carrette (leasingmaatschappij Westlease) is delaware één van de weinige organisaties in België  die volledig elektrisch gaan voor hun nieuwkomers.

De keuze van de medewerker

In 2020 heeft delaware een vernieuwd mobiliteitsbeleid met een sterke nadruk op elektrische voertuigen ingevoerd. Pieter legt uit: “De overgang naar elektrische voertuigen is een belangrijk onderdeel van onze wagenparkstrategie, die op drie pijlers steunt: (1) onze verplaatsingen beperken, (2) onze CO2-uitstoot reduceren en (3) de vervoersmogelijkheden die we aanbieden, efficiënter maken.”

“Onze medewerkers kunnen een goedkopere, milieuvriendelijkere bedrijfswagen kiezen en hun resterende mobiliteitsbudget besteden aan andere vormen van mobiliteit, zoals het openbaar vervoer of deelfietsen”, voegt Pieter toe. “De andere optie voor hen was dat ze voor een volledig elektrisch voertuig of een dieselvoertuig zouden kiezen (met de bedoeling de dieselwagens uit te faseren). Vandaag is al 12% van ons wagenpark elektrisch. Bijgevolg bedraagt het gemiddelde emissieniveau van ons wagenpark 95 g CO2/km. Ik verwacht dat ons gemiddelde emissieniveau tegen het einde van 2022 tot 80 à 90 g CO2/km zal dalen.”