Dewaflex 20

Dewaflex zet in marge van de Tour alle goede adviezen voor zakendoen in Frankrijk op een rij

ROUBAIX - De aanwezigheid van de Tour de France in het noorden van de Hexagoon, doet ook de business floreren. Frankrijk is bij uitstek een land vol opportuniteiten voor West-Vlaamse bedrijven: een zeer nabije markt en een markt met grote getallen. Maar ook, gezien het klassieke chauvinisme, geen evidente markt. Het in Roubaix gevestigde Dewaflex van de West-Vlaamse ondernemer Pieter Dewaele begeleidt al sinds jaar en dag bedrijven om de juiste stappen te zetten. Recent zette Dewaele nog eens alle to do's en don't do's alsook bepaalde weetjes op een rijtje, een ideale intro.

foto: archief

         

°Het is een enorm groot land: enkel alleen in Haut de France zijn er 6 miljoen inwoners.
⚬ Planning en organisatie is de sleutel tot succes, outsourcen is aangewezen.
• Never give up… Het duurt langer in Frankrijk maar de Franse klanten zijn heel trouwe kopers.
• Het is een plezier om met Franse vertegenwoordigers te werken, maar let wel op de kleine lettertjes: alles is ‘en principe’, behalve de verworven rechten die in de werkcontracten staan.
• Hou er rekening mee dat een Fransman meer individualist is dan andere Europeanen.
• Rekrutering in Frankrijk is een stuk duurder dan in België: niet alleen de contracten maar ook rekruteringsbureaus zijn een heel stuk duurder. Bij Pole Emploi zijn slechts 16% van de werkzoekenden geregistreerd.
• Vertrouw op partners die de cultuur kennen en beheersen.

⚬Fransen willen graag “au sérieux” genomen worden.
⚬In Frankrijk is alles “een principe”.
⚬Een Franse vergadering: zorg voor een uitgebreide uitleg zodat er nog plaats is voor verandering en innovatie.
⚬De Franse klant wordt graag ‘verleid’.
⚬Een Franse verkoper is polychroom.
■Tijd is minder belangrijk, meer marge?
■Fransen doen vaak meerdere dingen tegelijk in plaats van het ene project na het
andere.