De uit Waregem afkomstige Gilles Vanpoucke heeft in Los Angeles zijn eigen advieskantoor opgericht

DOSSIER – Gilles Vanpoucke helpt Vlaamse bedrijven om hun American dream te realiseren

LOS ANGELES - De uit Waregem afkomstige Gilles Vanpoucke heeft in Los Angeles zijn eigen advieskantoor opgericht. Hij noemt zichzelf nu een Belgisch-Amerikaanse entrepreneur die Belgische bedrijven helpt bij het opzetten van hun activiteiten in de Verenigde Staten. Met zijn diepgaande kennis van zowel de Belgische als de Amerikaanse markt heeft hij zichzelf gepositioneerd als een waardevolle gids en mentor voor ambitieuze ondernemers van bij ons die hun zakelijke dromen willen verwezenlijken in Amerika.

Gilles Vanpoucke begon zijn professionele carrière bij ING België en via de Waregemse onderneming Renson verhuisde hij in 2012 naar Los Angeles (Californië) om er de Amerikaanse dochteronderneming van Renson op te starten. Dat bedrijf is inmiddels  uitgegroeid tot een marktleider in de VS met zijn eigen productiefaciliteit in Dallas (Texas) en een showroom op 5th Avenue in Manhattan, New York. Het succesvolle start-up verhaal van Renson in de VS werd eerder dit jaar ook gepubliceerd in het boek: 'Make it in America' van de gereputeerde auteur Matthew Lee Sawyer.

Het was tijdens zijn tijd bij Renson dat Gilles besefte dat er een nood is aan het ondersteunen en begeleiden van bedrijven die de Amerikaanse markt willen veroveren. "Belgische bedrijven willen te vaak hun Europese aanpak doortrekken op de Amerikaanse markt en de markt benaderen als een exportmarkt", aldus Vanpoucke. "Maar de Amerikaanse markt is te groot, te verschillend en heeft te veel potentieel om het niet als een eigen entiteit aan te pakken. Dat wil zeggen met een eigen focus, een aangepaste go to market approach, de bereidheid om zaken anders te doen en te investeren in lokale marketing."

Een brug slaan

Gilles Vanpoucke begreep de unieke behoeften en uitdagingen waarmee Belgische bedrijven worden geconfronteerd bij het betreden van de Amerikaanse markt en startte daarom GVP Global Advisor op. Hij richtte zich op het creëren van een brug tussen deze twee zakelijke ecosystemen door Belgische ondernemers te begeleiden bij het opzetten van hun start-ups in de Verenigde Staten. Van marktonderzoek tot het opstellen van businessplannen en het opbouwen van een netwerk, Vanpoucke biedt uitgebreide begeleiding en strategisch advies aan ondernemers die willen slagen op de Amerikaanse markt.
“Nog steeds zie ik bedrijven die de Amerikaanse markt willen veroveren zonder zich grondig voor te bereiden", vertelt de Waregemnaar. "Dit zorgt ervoor dat ze de verkeerde verwachtingen creëren voor zichzelf met de nodige frustraties op sales en financieel vlak als gevolg. Een lokale partner als GVP Global Advisor kan je assisteren om je grondig voor te bereiden.”

Een van de sleutels tot het succes van Gilles Vanpoucke is zijn grondige kennis van de Amerikaanse markt en het vermogen om deze te combineren met zijn kennis van de Belgische bedrijfscultuur. Hij begrijpt dat het essentieel is om lokale partnerschappen op te bouwen, de concurrentieanalyse uit te voeren en rekening te houden met specifieke wettelijke en regelgevende vereisten bij het opzetten van een start-up in de Verenigde Staten. Door deze lokale kennis te benutten, helpt de West-Vlaamse ondernemer om obstakels te overwinnen en een sterke basis te leggen voor een Amerikaanse avontuur.

Mentor en connector

Naast zijn expertise als ondernemer fungeert Gilles Vanpoucke ook als mentor en connector voor Belgische ondernemers. "Ik  geloof rotsvast in de kracht van netwerken en in actieve betrokkenheid bij het bouwen van bruggen tussen Belgische en Amerikaanse bedrijven", zegt Vanpoucke nog.

In die hoedanigheid is hij deel van de Board of Directors van BelWest alsook een ambassador van Belcham. Beide organisaties zijn Belgisch-Amerikaanse Kamers van Koophandel.