vermeulen e

Edouard Vermeulen (Maison Natan) gaat met zijn haute couture naar Parijs

IEPER - Ieperling Edouard Vermeulen (62) hoeft geen krans meer in de modewereld waar hij het met het merk Natan helemaal heeft gemaakt. Ook al is hij al enkele jaren de zestig voorbij, zijn ambitie blijft intact. De modekoning met West-Vlaamse roots, opent nu ook een winkel in lichtstad Parijs. Dit brengt het aantal winkels met de banner Maison Natan op zeven (Brussel, Roeselare, Gent, Knokke, Antwerpen en Amsterdam). Het modemerk wordt ook wereldwijd verdeeld. Edouard Vermeulen houdt ervan om nog zoveel mogelijk zelf zijn ontwerpen te tekenen.

Natan staat voor vrouwelijkheid, kleuren en minimalistische ontwerpen. Daarnaast is Vermeulen vooral bekend als de couturier van de koninginnen. Edouard Vermeulen is uiteraard lang niet de eerste die de sprong naar Parijs waagt. De voorbije jaren deden onder meer Dries Van Noten, Scapa, Maison Margiela of Essentiel dat hem al voor. Zijn plannen lekten de voorbije dagen uit. Gezien zijn reputatie, zijn status en de topkwaliteit die hij biedt, is de kans groot dat Vermeulen het ook in modestad par excellence Parijs zal waarmaken met zijn eigen Natan winkel.

Drie seizoenen

Edouard Vermeulen bewijst met deze stap dat hij niet alleen hoog scoort op de modeladder, maar ook dat hij een onvervalste entrepreneur is, ingegeven allicht door zijn ouders die in het Ieperse lokale brouwers waren. De eigenaar en bezieler van Natan geeft zichzelf drie seizoenen om het waar te maken in Parijs. Toeval is dat niet, want Vermeulen zal dan net 65 zijn, een leeftijd waarop je alweer reflecteert over je levenspad.

Van interieur naar haute couture

In 1930 werd Maison de Couture Paul Natan opgericht. In 1983 huurde Edouard Vermeulen, toen nog decorateur, een ruimte in het pand op de avenue Louise. Toen Maison de Couture Paul Natan failliet ging, zag Vermeulen de opportuniteit om de hele ruimte te benutten om zijn interieurstukken tentoon te stellen. De vraag naar couture-kleding bleef bestaan en aldus ontwierp hij steeds meer luxueuze en excellente artikelen. De bal ging aan het rollen en zo ging hij zich toeleggen op fashion en niet langer op interieur. In 1999 beleefde hij met zijn Maison Natan een absoluut hoogtepunt toen hij de huidige koningin Mathilde mocht voorzien van haar trouwkledij.