Billiebubs 3

Elke en Clara geven nieuwe boost aan Billiebubs

KORTRIJK - De vriendinnen Elke Vanhollebeke (uit Kortrijk) en Clara Desmet (uit Waregem) waren al langer aan het broeden op een eigen ondernemersverhaal. In 2021 was het zo ver met het innovatieve Billiebubs, dat gezonde ontbijten aanbiedt, in de eerste plaats voor baby's en jonge kinderen. Wat een jaar terug begon als een activiteit in bijberoep, krijgt dit jaar een stroomstoot. Elke en Clara gooien zich nu voltijds op hun job en bulken van de ambitie: van 5.000 'pakketten' in 2021 naar 50.000 dit jaar.     

Elke en Clara leerden elkaar zo'n 5 jaar geleden kennen als collega's, maar werden al gauw goede vriendinnen. In 2019 waren ze beiden voor de eerste maal zwanger en de geboorte van hun dochtertjes Eléonore en Léonelle maakte de band alleen maar hechter. Als jonge mama's deelden ze heel veel ervaringen met elkaar, zo ook over het ontbijt. "Hier zaten we allebei met de handen in het haar, want we wilden onze dochters niet elke ochtend een saaie boterham geven", vertellen ze. "We begonnen te experimenteren met het ontbijt dat wij zélf graag eten en bouwden verder op dit idee."

Unique selling proposition

Na veel experimenteren, researchen, analyseren en heel veel telefoontjes heen en weer, werd Billiebubs geboren met een unique selling proposition: een ontbijt op basis van havermout en gevriesdroogd fruit, op maat van baby's vanaf 8 maanden. In de portfolio worden vier producten aangeboden, telkens op basis van een andere fruitsoort. "We zijn er niet weinig fier op dat we als enige in België door het FAVV het statuut kregen van erkend fabrikant van babyvoeding", aldus de ondernemende en hyper enthousiaste ladies. "Het geheim hoef je niet ver te zoeken: we leggen de kwaliteitslat op het allerhoogste niveau."

Jaar van de doorbraak

2022 moet in alle opzichten het jaar van de grote doorbraak worden voor Billiebubs. Nu de jonge start-up met succes werd gelanceerd in Vlaanderen, moeten ook Brussel en Wallonië voor de bijl gaan. In een volgende fase wordt dan gemikt op een doorbraak in de hele Benelux. "De verkoop en de distributie gebeurt voor 90 procent via de apothekers," aldus Elke en Clara. "Zonder overdrijven: binnen deze groep tellen we bijna enkel fans. De voorbije drie weken hebben zich meer dan 30 nieuwe apothekers gemeld, een bewijs dat de trein nu definitief vertrokken lijkt. In een eerste fase hadden we nog gedacht aan de grootdistributie maar daar liggen de producten onopvallend op het schap tussen andere producten. Dan liever via apothekers die in ons aanbod geloven en het helpen promoten. Om ons beter bekend te maken zetten we nu ook volop in op social media en op influencers en die inspanningen lonen ook. We schrijven nu ook rechtstreeks kindercrèches aan."

Ondernemers moet alles doen

Ondernemers zijn per definitie erg gedreven en Elke en Clara vormen bepaald geen uitzondering op die algemene regel. "Als startende ondernemers doen we gewoon de hele pleiade aan activiteiten: produceren, distribueren, IT opvolgen, sales, marketing, prospectie, logistiek,  klanten bezoeken, enzovoort. Niets ontsnapt aan onze aandacht. En ja, wie wil groeien, heeft ook vers kapitaal nodig. Ook dat hebben we gedaan, middels de instap én het advies van een door de wol geverfde West-Vlaamse ondernemer die gelooft in ons verhaal. Je hoort nog van ons."

Nog dit: nu ze allebei zwanger zijn van een tweede baby, willen ze ook dat kinderen elders in de wereld kunnen genieten van gezonde voeding. Daarom worden rond deze tijd duizenden pakketten opgestuurd om Oekraïense peuters te geven waar ze recht op hebben (zie foto onderaan).