Muundo + thib +louis 03

Familie Rogiers lanceert nieuw West-Vlaams meubelmerk Muundo

WAREGEM - Ruim zestig jaar al timmert de familie Rogiers aan de weg met zijn meubels. Lang niet de hele West-Vlaamse meubelindustrie heeft onze contreien verlaten om elders het geluk te proberen. Het Waregemse PR Living is een perfect voorbeeld van een blijver die zich verankerd heeft in West-Vlaanderen maar gelijktijdig tentakels heeft tot in China toe. Rond deze tijd lanceert het derde generatie  familiebedrijf een nieuwe West-Vlaams meubelmerk onder de noemer Muundo. Muundo staat voor hoog gepositioneerde, zeg maar unieke, in- en outdoor tafels. De ambities zijn uitgesproken en internationaal.

De melding dat PR Living met een nieuw label komt (Muundo) mag een verrassing heten. Muundo is de creatie van Thibault en Louis Rogiers, de derde generatie van het West-Vlaamse familiebedrijf. De verwachtingen zijn hoog gespannen, want van bij de lancering al zijn de 'oh's' en de 'ah's' niet uit de lucht. "De feedback die we krijgen is niet normaal, met superlatieven als fenomenaal, fantastisch en wauw, wat bijzonder", getuigt Thibault Rogiers. "Dat doet iets met een mens."

Het nieuwe merk heet innovatief te zijn en is elders op de markt niet verkrijgbaar. "We zijn recent te gast geweest op de Parijse interieurbeurs Maison & Objet en daar zijn we geen gelijkwaardige collectie tegenkomen, dat wil dus wel wat zeggen", vult broer Louis aan.

Muundo ontstaat in de schoot van PR Living. Het Waregemse bedrijf  is geen kleine speler in de meubelbranche. Het bedrijf werd in 1960 opgericht door Paula en Paul Rogiers. Veertig jaar later werden de zonen Jean-Paul en Pierre eigenaars. Inmiddels draaien ook de twee zonen van Jean-Paul al geruime tijd in het bedrijf mee: 'creatieveling' Thibault en 'verkoper' Louis. PR Living produceert en verkoopt sofa's, stoelen, tafels, kasten en dergelijke. Het bedrijf levert in meer dan 80 landen aan gerenommeerde architecten, groothandelaars en detaillisten (decoratie- en meubelzaken). In China heeft het West-Vlaamse bedrijf zelfs een handvol winkels.

Terug naar de natuur

Onder de paraplu van moederbedrijf PR Living wordt nu het nieuwe merk Muundo gelanceerd. Kartrekkers zijn vader Jean Paul en zoon Thibault Rogiers, die samen met de designer Cas Moor, één van de nieuwe sterren aan het Belgische meubelfirmament, het concept hebben uitgewerkt. De naam Muundo staat voor zachtheid, in het Swahili (een Afrikaanse taal) betekent het zoveel als vorm, structuur. Het is een organisch product dat bijzonder te noemen is, vertellen de broers Thibault en Louis.

De tafels van Muundo hebben een bijzondere link met de natuur. "De laatste jaren zie je dat de interieurbranche zich steeds meer verbonden voelt met de natuur", heet het bij de familie Rogiers. "Daar hebben we met Muundo op ingespeeld. Het merk is dan ook volledig geïnspireerd door de natuur. Niet alleen qua kleuren en organische vormen, ook met de textuur. We hebben een collectie gecreëerd die met de hand wordt gemaakt en een bepaalde textuur heeft waarvan je de zachtheid voelt. Het materiaal dat we gebruiken heet Mortex, een 95% natuurproduct. Het is een samenstelling van mineralen, kalk en mortel. Omdat elk stuk met de hand gemaakt wordt is ook elke tafel anders, waardoor je steeds van een uniek ontwerp kunt spreken. De gebogen en ronde details met hun imperfecte oppervlakte afwerking moet je dan ook zien als een eerbetoon aan de natuur. De schoonheid wordt in elke tafel weerspiegeld door zijn zachte en organische vormen."

Dealers gezocht

Muundo telt vijf verschillende collecties die zowel in- als outdoor te gebruiken zijn: Maana, Usoo, Haaki, Laini en Zuri. "Nu willen we ook de buitenwereld kennis laten maken met Muundo", zeggen Louis en Thibault. "Wij zijn van mening dat het een unieke collectie is die je elders in de wereld niet tegenkomt. We willen belangstellende resellers dan ook  uitnodigen om bij ons langs te komen. We zijn nu op zoek naar dealers. Partners waarmee het klikt en die ons volledige concept willen opnemen. Uiteraard moeten zij geloven in onze nieuwe brand, zodat we er samen er iets van kunnen maken. Daarnaast gaan we ze sterk ondersteunen in de vindbaarheid van het merk Muundo, dat straks zeker niet op elke hoek van de straat te koop zal zijn. We willen het exclusief houden, ook al omdat we als bedrijf actief zijn in het midden- en hoog segment.
Alles doen we zelf, van ontwerp en productie tot levering bij de klant. Daardoor kunnen we de kwaliteit hoog houden en leveringstermijnen garanderen."

foto: PR Living

Info: www.muundo.be alsook www.pr-living.com