Nieuws West-Vlaanderen Galloo zet nieuwe stap in circulaire economie

Galloo zet nieuwe stap in circulaire economie

Galloo zet nieuwe stap in circulaire economie

MENEN – Elektrische, hybride en plug-in hybride wagens (HE-voertuigen) zijn aan het doorbreken, en ook de recyclagesector neemt een elektrische sprong vooruit. De sector bereidt zich voor om conform de Febelauto-norm deze HE-voertuigen én hun batterijen veilig te demonteren en te verwerken. Het West-Vlaamse bedrijf Galloo springt nu al eerste op de trein met de opening van het eerst recyclagecentrum EC+ in België, waar batterijen uit afgedankte HE-voertuigen opgehaald mogen worden.

De firma Galloo zorgt voor een opmerkelijke primeur. Het EC+ Centrum is het eerste erkend centrum dat uitgerust is om batterijen van elektrische en hybride voertuigen op een veilige en transparante manier uit de afgedankte voertuigen te halen. Een EC+ moet werken conform de nieuwe Febelauto-normen voor de batterijen uit elektrische en (plug-in) hybride voertuigen.

De firma Galloo is niet aan haar proefstuk toe. Sedert het prille begin van Febelauto en zelfs nog vroeger is Galloo bezig met de veilige en milieuvriendelijke verwerking van afgedankte voertuigen en dit volgens de best beschikbare technologieën. Als een van de leidinggevende firma’s in de recyclage van ferro- en non-ferrometalen, zoekt Galloo constant naar steeds betere recyclagetechnieken. Dankzij innovatieve installaties en processen, verwerkt het bedrijf van gedelegeerd bestuurders Pierre en Jan Vandeputte ook elk jaar duizenden autowrakken met respect voor het milieu en omgeving. Afgedankte wagens krijgen nadien een tweede leven als grondstof. De ecologische processen van Galloo voor de recyclage van afgedankte wagens zijn het resultaat van verregaand onderzoek en ontwikkeling. Het ultieme doel van Galloo, dat is 100% recyclage en dus om elk onderdeel van de afgedankte wagens te valoriseren.

Circulaire batterijen

De invoerders van 42 merken nemen samen met Febelauto hun producentenverantwoordelijkheid op voor de terugname van de volledige hybride en elektrische voertuigen inclusief hun batterijen. Ook Febiac ondertekende in naam van hun invoerders het manifest voor een veilig en milieuvriendelijk beheer van hybride en elektrische voertuigen. Elektrische, hybride en plug-in hybride wagens hebben een industriële batterij, vaak van lithium-ion. Nu deze wagens steeds populairder worden, moet er ook een oplossing zijn om die industriële batterijen correct in te zamelen en te recycleren. Opdat dit veilig en correct gebeurt, werd Febelauto hiervoor ook als beheersorganisme aangesteld door de invoerders.

Febelauto zoekt in de eerste plaats naar een tweede leven voor deze batterijen voor de stationaire opslag van energie wat dan weer de circulaire economie ten goede komt. Ofwel worden deze batterijen volledig gerecycleerd volgens de best beschikbare technologie door gespecialiseerde bedrijven (zoals Galloo) die  werken conform de Europese principes inzake batterijen en accu’s.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.