Gunter Ghysels over ondernemerschap: “Just jump!”

KORTRIJK – Gunter Ghysels van Get Driven mocht zopas en namens JCI de titel ‘West-Vlaamse Jonge Ondernemer van het Jaar’ in ontvangst nemen. Om het met Paul Jambers te zeggen: wie is Gunter Ghysels, wat drijft hem, wat zijn de heimelijk gekoesterde ambities en welke goede raad heeft hij in huis voor aspirant ondernemers?

Hoe ben je in het ondernemerschap gerold? Van thuis uit meegekregen? Of beïnvloed door een of ander voorbeeld? Of nog iets anders?

-Mijn ouders waren geen van beiden zelfstandig. Maar blijkbaar was mijn grootvader die ik zelf nooit heb gekend wel een goeie ondernemer. Ik ben er dus eerder ingerold omdat er iets knaagde om te ondernemen en dat het snel duidelijk werd dan een 9-5 job niets voor mij was.

Wat was het moeilijkste aan starten?

-Het starten was het moeilijkste door een combinatie van zaken: jong en geen ervaring noch netwerk en een niche die ongekend was in België. De opstart verliep ook extreem traag.

Vanwaar het idee om met Get Driven te beginnen?

-Er was een gelijkaardig idee met een andere focus in Gent maar dat idee werd opgedoekt. Ik heb veel harder ingezet op business en het concept scherper afgebakend.

Waarom heb je Steve Rousseau mee aan boord genomen als co-aandeelhouder en…inspirator?

-Na een overname poging van een grote groep kreeg ik heel veel reactie van investeerders. Wetende dat Get Driven 2 jaar geleden weinig voorstelde, was een verkoop van dit bedrijfje  iets wat moeilijk te waarderen was. Centen waren zeker geen prioriteit. Ik had een zeer goeie connectie met Steve wat op vandaag nog blijkt. Het feit dat Steve ook in HR zit en indien nodig de nodige backbone kon bieden was uiteraard ook een deel van de beslissing. We hebben een persoonlijke match, netwerk en knowhow. Centen komen dan pas op plaats 4 in dergelijke fase.

Welke ambities heb je nog op een termijn van 5 jaar met Get Driven?

-De ambitie met Get Driven is om er een Europese speler van te maken. We merken een beetje hetzelfde verhaal met de internationalisering als met de opstart. In heel veel landen bestaat het niet en zijn we dus ook niet gekend. We kunnen nu natuurlijk wel een serieuze proof of concept voorleggen wat het wat eenvoudiger maakt. Om te weten waar Get Driven exact staat binnen 5 jaar hebben we een glazen bol nodig maar momenteel is mijn doel om 100% te groeien in volume per jaar. Gezien de schaalbaarheid en de onontgonnen markten en rekening houdend met de groei die we in Q1 hebben verwezenlijkt, is dit een haalbare kaart.

Kan de zelfrijdende auto op termijn  uw businessmodel onderuit halen?

-De zelfrijdende wagen is iets dat ik zeer nauw opvolg. Als je er nu nog niet mee bezig bent in onze sector, dan maak je jezelf iets wijs. Het hele businessmodel wijzigt dan maar het idee dat je de tijd onderweg kan gebruiken om te werken, amusement of efficiëntie te verbeteren, blijft overeind. Dat is meteen ook een oefening voor nieuwe bedrijven en services die zullen ontstaan door de zelfrijdende wagen. Over meerwaarde bieden voor de tijd waarin je gereden wordt heb ik nog niet echt nagedacht maar wel over het platform dat we aan het bouwen zijn. We bevinden ons in een niche waar we marktleider zijn. De waarde voor later zit bij ons in een B2B niche die het meest van iedereen gebruik kunnen maken van een zelfrijdende wagen. Daar zit volgens mij belangrijke data.

Wie is uw grote voorbeeld als ondernemer?

-Er zijn heel wat ondernemers waar ik naar op kijk. Ik heb heel veel bewondering voor bijvoorbeeld Tomorrowland dat er na al die jaren nog altijd in slaagt iets te brengen dat anderen niet kunnen. Ik kijk ook op naar Jef Bezos. Ik blijf wel gefascineerd door jonge extreem succesvolle ondernemers. Ik denk dat IT en software ook aan de basis liggen van hun succes. Ik las onlangs een artikel van Markus Villig. Oprichter van Taxify, nu Bolt. De man is 25, school niet afgemaakt, en Bolt heeft een waarde van ruim 1 miljard. Ik had er nog nooit van gehoord. Dat soort verhalen trekt me enorm aan en ik vind het waanzin om te zien hoeveel jonge ondernemers ongelofelijke dingen realiseren.

Eén goede raad aan jongeren die willen ondernemen?

-Ik denk dat passie en ambitie je al heel ver kunnen brengen en dat je dan case per case zaken moet bekijken zoals aandeelhouders, mentors of kapitaal. Grinta is in veel gevallen stap 1, en voor de rest: jump, zou ik zeggen.

Wat doet u in uw vrije tijd? Hobby’s?

-Mijn vrije tijd is zeer afwisselend voor zover het vrije tijd is. Mails en telefoons stoppen nooit. Ik probeer veel te sporten omdat het mijn hoofd leeg maakt. Maar soms kan ik ook genieten van pure rust met mijn vrouw of van tijd doorbrengen met goede vrienden.