Maertens hans 20

Hans Maertens (Voka) maakt kritische bedenkingen bij nieuwe voorstellen over bedrijfswagens

LICHTERVELDE - Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, waarschuwt bij monde van voorman Hans Maertens, dat het compromis van de federale regering over de bedrijfswagens voor een grote complexiteit zal zorgen voor onze bedrijven. De fiscaliteit wordt – zeker tijdens de overgangsperiode – enorm complex. Voor voertuigen, aangekocht voor 1 juli 2023, blijven de huidige regels behouden. Maar vanaf dan wordt de aftrekbaarheid geleidelijk aan afgebouwd. Ook na 2026 is het niet verboden om een niet-elektrische bedrijfswagen aan te kopen, maar deze wagens zullen voor de werkgever wel tot een kwart duurder worden. De vraag rijst waarom zuinige plug-in hybrides en andere duurzame technologieën geen kans meer krijgen.

De klimaatopwarming en de huidige tijdsgeest vragen een bewuster mobiliteitsbeleid en de vergroening van het bedrijfswagenpark past daarin. Vandaag al heeft een op de vier nieuwe bedrijfswagens een stekker. De hervorming die de regering voorstelt moet voor werkgevers werkbaar blijven. Daarbij maken we ons grote zorgen over de publieke laadinfrastructuur. Zeker in Brussel is de situatie ronduit dramatisch. Een grote versnelling is nodig.” Aan het woord is Hans Maertens, de (West-Vlaamse) gedelegeerd bestuurder van Voka.

Voka wijst er op dat de publieke laadinfrastructuur vandaag niet volstaat. Bijna één op de drie werknemers zal thuis niet kunnen opladen omdat die geen parkeerplaats aan huis heeft. Zeker in de steden is een forse versnelling nodig. Er is dringend nood aan een plan tussen de drie gewesten om de laadinfrastructuur verder uit te bouwen. Laadpalen thuis en in de bedrijven zullen niet volstaan, er zal ook nood zijn aan bijkomende publieke laadinfrastructuur.

Positieve noot

Het compromis over de bedrijfswagens bevat ook positieve elementen, vindt Maertens. Zo wordt er niet ingebroken op de lopende contracten. Dat was een sterke vraag van de werkgevers. Het bijsturen van het mobiliteitsbudget is ook een goede zaak. Het verder opentrekken en vereenvoudigen van het mobiliteitsbudget zal mensen aanzetten om te kiezen voor alternatieven.