Zeebrugge haven 25

Haven Antwerpen-Zeebrugge kan terugkijken op voortreffelijk 2024

ZEEBRUGGE - De fusiehaven Antwerpen-Zeebrugge heeft zijn jaarcijfers bekend gemaakt en die laten een licht positieve groei zien. Met dank vooral aan het containertrafiek. Zeebrugge geniet mee van het duoverhaal, onder meer door een betere infrastructuur. 

Eerst de cijfers. Ondanks een turbulent economisch klimaat, met stijgende energieprijzen, geopolitieke spanningen en toegenomen internationale concurrentie, wist Port of Antwerp-Bruges in 2024 een totale goederenoverslag van 278 miljoen ton te realiseren, een stijging van 2,3% ten opzichte van 2023. Containers waren de drijvende kracht achter deze groei, met een stijging van maar liefst 8,9% in tonnage en 8,1% in TEU.

Het marktaandeel van de haven in de Hamburg-Le Havre range steeg in de eerste negen maanden met 0,7 procentpunt tot 30,6%. Het verlies van bijna een half miljoen TEU-containers van en naar Rusland in 2021 is inmiddels volledig gecompenseerd door groei naar andere vaargebieden. Maar zoals bekend wordt nog altijd Russisch LNG-gas via Zeebrugge ingeklaard.

Samen sterker

Volgens Dirk De fauw, burgemeester en bestuurder (ondervoorzitter) van de haven, trekt Zeebrugge zich op aan de fusie met Antwerpen die drie jaar terug werd aangekondigd.

“De complementariteit van onze havenplatformen heeft opnieuw haar grote toegevoegde waarde bewezen”, zegt De fauw. “Daarnaast zetten we in op maatschappelijke betrokkenheid, zoals met de tv-serie ‘De Haven’ om de fascinerende wereld van de haven dichter bij het publiek te brengen. Tegelijkertijd investeren we in cruciale infrastructuur, zoals de vernieuwing van de Zweedse Kaai met walstroom voor cruiseschepen. Ik kijk ook uit naar vervolgstappen in het project NSZ (Nieuwe Sluis Zeebrugge) dat essentieel is om onze positie als wereldhaven te versterken en de capaciteit future-proof te maken.”

Wat dat laatste betreft is er weinig doorbraak of vooruitgang, spijts de beloftes die de Vlaamse overheid al jaren terug maakte

Meer en betere infrastructuur

De ambitie van de eengemaakte Vlaamse haven blijft dezelfde: marktaandeel winnen als ‘spilhaven’ in de energietransitie en internationale handel. Om die ambitie waar te maken, zijn investeringen nodig.

Het record van 16,3 meter diepgang in Zeebrugge, onderstreept deze vooruitgang. Tegelijkertijd wordt in Zeebrugge ook de ICO RoRo-terminal verder ontwikkeld, waarmee het platform inspeelt op de groeiende vraag naar capaciteit. De bouw van het nieuwe Antwerp Coordination Center zal daarnaast dienen als strategisch knooppunt om de nautische keten te optimaliseren en de efficiëntie van de haven verder te verhogen, aldus de havenautoriteiten. Deze infrastructuurontwikkelingen zijn niet alleen van cruciaal belang voor de operationele prestaties en duurzame groei van de haven, maar versterken ook de aantrekkingskracht op innovatieve investeerders.

Nog dit: Zeebrugge zet het aantal cruiseschepen ook jaa rna jaar stijgen. In 2024 gaat het om 187 cruiseschepen en 557.000 passagiers.