Gedurende anderhalf jaar werd er intensief samengewerkt met Infrabel om het bestaande spoor in de haven opnieuw operationeel te maken. Samen met Haven Oostende kijkt de infrastructuurbeheerder naar het groeipotentieel op verschillende plaatsen in de haven. Infrabel wil de zogenaamde modal shift mee helpen realiseren door het spoor op te waarderen.
De ingebruikname van het spoor is een cruciaal element in de strategische visie van Haven Oostende, die inzet op duurzame en efficiënte logistiek via verschillende transporten. De eerste autotrein maakt deel uit van een groter intermodaal verhaal waarin de haven haar Tilbury-terminal verder wil ontwikkelen. De treinen, die op termijn regelmatig zullen rijden, verbinden Oostende rechtstreeks diverse bestemmingen in Europa. Met deze ontwikkeling biedt Haven Oostende een totaalpakket aan logistieke oplossingen,
waarbij spoorvervoer een belangrijk en versterkend alternatief vormt naast het bestaande short sea-verkeer.
Weg naar de toekomst
Voor Dirk Declerck, CEO van Haven Oostende symbolyseert deze autotrein meer dan alleen een nieuwe verbinding. “Het is een tastbaar bewijs van onze transformatie naar een veilige, volle en vernieuwende haven”, aldus Declerck. “We brengen hier weg, water en spoor op een slimme manier samen.”
Charlotte Verkeyn, voorzitter Haven Oostende, blikt vooruit. “Dankzij doorgedreven samenwerking en investeringen kunnen we opnieuw treinen ontvangen in onze haven”, aldus Verkeyn. “Dit opent perspectieven voor groei, tewerkstelling en een duurzamere toekomst.”