CAP 2020 kan rekenen op een door Europa goedgekeurde staatsubsidie van 127 miljoen euro. Een en ander onderstreept de Franse ambitie om in de komende jaren van Duinkerke een sterke en vooral ook bijzonder groene haven te maken.
In 2024 investeerde de haven op een steenworp van West-Vlaanderen al 95 miljoen euro in allerlei infrastructuur- en verbeteringswerken. Dit jaar wordt de enveloppe nog breder opengetrokken naar 164 miljoen euro. Een mijlpaal in onze geschiedenis, zo lieten de autoriteiten van de haven verstaan op een druk bijgewoonde persconferentie. De omzet steeg in 2024 met 7 procent naar 114,6 miljoen euro en de tonnage met 5 procent naar 46 miljoen ton. In de komende tien jaar wil het Duinkerkse havenbestuur 20.000 nieuwe jobs in het leven roepen. Het zegt alles over de ongebreidelde ambitie.
Focus op logistiek
De haven van Duinkerke, van oudsher bekend als groenten- en fruithaven, wil zich meer en meer profileren als een veelzijdige haven. Ook de LNG-site is in evolutie, er zijn nieuwe scheepsverbindingen (met West-Afrika en Azië) en Renault heeft in Noord-Frankrijk een exportplatform geopend voor de trafiek van zijn aanbod per schip naar het buitenland.
De ambities om te scoren als logistieke draaischijf zijn expliciet. De komende jaren moet dat helemaal duidelijk worden. Opvallende vaststelling daarbij: de nieuw aangekondigde investeringen dragen bijna zonder onderscheid een Belgisch etiket, met de komst van bedrijven zoals Ziegler, Weerts, BVI.EU, WDP en Heylen.
De totale logistieke capaciteit van Duinkerke moet tegen 2030 klimmen naar 400.000 vierkante meter, ofte een verdubbeling in vergelijking met nu.