Zeebrugge haven mooi

Haven van Zeebrugge bleef groeien in 2020

ZEEBRUGGE - De haven van Zeebrugge noteerde een groei van bijna 3 procent in 2020 naar 47 miljoen ton, en dit ondanks de uitdagingen die het voorbije jaar met zich meebracht. Na de sterke groei in 2018 en 2019, werd bij de start van het nieuwe jaar stil gehoopt dat 2020 een absoluut recordjaar zou worden. De wereldwijde Covid-19 crisis heeft daar anders over beslist. Maar ondanks Covid, bleef de haven het hele jaar door operationeel. 

Voor de nieuwe CEO Tom Hautekiet was het een primeur om de balans te mogen opmaken. Het havenbestuur toonde zich globaal heel tevreden een positief cijfer te kunnen voorleggen. "In uiterst moeilijke tijden heeft Zeebrugge meer dan standgehouden", aldus Hautekiet en voorzitter Dirk De fauw.

Maar uiteraard heeft corona een rol gespeeld. Het meest opvallend was dat te zien in de roll-on/roll-off trafieken. De auto-industrie deelde hard in de klappen. In het tweede kwartaal vielen de roro-trafieken 35% terug, ten opzichte van het tweede kwartaal in 2019. In het derde kwartaal was die daling nog 13%. Pas in het vierde kwartaal was een herstel zichtbaar en was er een stijging ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019: +2,9%.
Het behandelen van nieuwe wagens in de haven van Zeebrugge daalde 26 procent tot een totaal aantal van 2.191.299. Dit cijfer ligt helemaal in lijn met de situatie in de Europese automarkt. Niettemin weegt dit negatieve cijfer op de totale roro-trafieken. De roro-sector kent een verlies van 14,2 procent ten opzichte van vorig jaar. (totaal tonnage: 14.157.435). Het positieve nieuws kwam vooral van de containertrafiek die een groei kende van 10,3 procent tot een totaal volume van 18 miljoen ton.

Grootste autohaven ter wereld

Zeebrugge wil zijn status als grootste autohaven ter wereld dit jaar ook bevestigen. "Als grootste autohaven van de wereld, is de economische evolutie in de automotive sector in 2021 een belangrijke factor", aldus Hautekiet. "De eerste en tweede pandemiegolf heeft de sector hard getroffen. In de periode tussen die twee golven kwamen de volumes wel snel terug op gang. We hopen dat dit in 2021 ook zo zal zijn en we een gestaag herstel te zien krijgen. De invloed van de Brexit op de autotrafieken in Zeebrugge, is ook behoorlijk onvoorspelbaar. De toegevoegde waarde activiteiten in onze haven plaatsten ons op de nummer 1 van autohavens in de wereld. We zullen ons inzetten om de behandeling van nieuwe wagens gelinkt aan het Verenigd Koninkrijk blijvend te verankeren in onze haven."

Meer investeringen in infrastructuur

Tom Hautekiet legde naast corona en de Brexit, ook de nadruk op twee cruciale punten: veiligheid en de transmigratie. Op beide vlakken wil de nieuwe CEO scoren. Wat veiligheid betreft streeft hij naar zero tollerance (geen arbeidsongevallen). Wat transmigratie betreft, wordt alles in het werk gesteld om de controle nog aan te scherpen. Zeebrugge manifesteert ook nog eens expliciet zijn spoorambities. "Daar zullen we blijvend op inzetten", aldus Hautekiet. "Sowieso willen we qua infrastructuur onze investeringen verdubbelen. De investeringsbeslissing over een waterstoffabriek is nog hangende."

Tom Hautekiet besloot: "We zijn voorzichtig positief. Het LNG- en containerverkeer sterken ons in dat geloof. Maar we hebben ook vraagtekens. De automobielsector kreeg zware klappen, maar we doen er samen met de spelers op het terrein alles aan om ons te herstellen. Het is ook nog te vroeg om de gevolgen van de Brexit in te schatten. Het wordt vooral nog een overgangsjaar."

Wat de fusiegesprekken met Antwerpen betreft, had Dirk de fauw het laatste woord: "Op korte termijn zulle er knopen worden doorgehakt."

 

Foto: Port of Zeebrugge