Nieuws West-Vlaanderen Haven Zeebrugge ambieert meer dan ooit status van ‘smart port’

Haven Zeebrugge ambieert meer dan ooit status van ‘smart port’

Haven Zeebrugge ambieert meer dan ooit status van ‘smart port’

ZEEBRUGGE – De nu al overwegend met lof overladen haven van Zeebrugge, wil het in de toekomst nog beter, nog meer en nog  efficiënter doen. De deze week door de autoriteiten bevestigde fusie met de haven van Antwerpen creëert het concept van een tweelinghaven. Deze integratie moet er mee voor zorgen dat de lat ook in Zeebrugge nog hoger komt te liggen. Veel wordt nu verwacht van het in Antwerpen al beproefde en goed bevonden concept waarbij artificiële intelligentie een grote rol gaat spelen.    

Het is dankzij de goedgekeurde fusie de bedoeling dat artificiële intelligentie het beheer van de Zeebrugse haven naar een hoger niveau tilt. De haven van Antwerpen werkt al jaren aan een netwerk van sensoren, slimme camera’s en drones die via een supersnel, lokaal 5G-netwerk de data leveren voor een digitale kopie – Digital Twin – van alles wat in de haven gebeurt. Sinds begin dit jaar is die Digital Twin operationeel, zo meldt De Tijd. Het is nu de bedoeling van de ‘tweelinghaven‘ de uitrol van Digital Twin ook versneld door te voeren in Zeebrugge.

De nieuwste technologie maakt veel mogelijk: de status van bruggen en sluizen aflezen, de diepgang van kanalen en dokken peilen met autonoom varende echodrones, het opsporen van zwerfvuil in de dokken en olievlekken, een alarm uitsturen vanuit kasten met reddingsboeien. Het zijn maar enkele enkele voorbeelden van wat nu al gebeurt. Door de combinatie met artificiële intelligentie kan de havenautoriteit binnenkort ook luchtvervuiling door chemietankers beter opsporen.

Menselijke factor blijft

De Digital Twin belooft ook een belangrijke efficiëntieverbetering te zijn voor de haven. Door alle gegevens van binnen- en uitvarende schepen, kaaimuren, sluizen en bruggen met elkaar te combineren kunnen de tijdslots voor laden en lossen veel beter op elkaar afgestemd worden. Op die manier kan de capaciteit van de haven ‘virtueel’ uitgebreid worden.

In Antwerpse havenmiddens wordt niettemin ook benadrukt dat niet alles via robots of computers mag aangestuurd worden. De menselijke factor zal altijd blijven bij belangrijke beheersbeslissingen, zo luidt het. Maar de combinatie van mens en technologie zorgt voor de beste resultaten.

 

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.