CSP 22

Haven Zeebrugge en Chinese Cosco verlengen hun relatie tot en met 2055

ZEEBRUGGE - De Haven Vaan Zeebrugge en de Chinese logistieke 'major' Cosco hebben een overeenkomst ondertekend waarin beide partijen zich aan elkaar binden tot 2055. Op 1 januari 2022 ging de verlenging in van de huidige concessieovereenkomst in. Cosco Shipping Ports (CSP) mag krachtens het akkoord de concessie voor zijn containerterminal behouden tot 31 december 2055. De verlenging moet het CSP mogelijk maken verder te investeren in infrastructuur en nieuwe activiteiten. Woensdag vond de officiële ondertekening van de overeenkomst online plaats.

Op 15 december 2004 sloten APM Terminals en het havenbestuur van Zeebrugge een concessieovereenkomst af voor een periode van 36 jaar. In januari 2018 nam CSP Zeebrugge alle aandelen van APM Terminals over, waardoor dezelfde concessieovereenkomst in handen kwam van CSP. De huidige termijnverlenging (tot 51 jaar) zal gepaard gaan met een nauwere samenwerking tussen beide betrokken partijen. Momenteel werkt het havenbestuur aan een indicatief investeringsplan om de beoogde activiteiten transparant te communiceren aan zijn concessieverlener.

Nieuwe ontwikkelingen

Zhang Dayu, managing director van CSP, kon moeilijk anders dan tevreden zijn. "De terminal van Zeebrugge heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld en de doorvoer met 53% doen toenemen tot ongeveer 930.000 TEU in 2021", aldus de Chinese manager. "Dit is onlosmakelijk verbonden met de nauwe samenwerking tussen beide partijen. Als eerste holdingterminal in Noordwest-Europa is de ontwikkeling van de Zeebrugge Terminal altijd een belangrijke strategische zet geweest van CSP. De ondertekening van het contract voor de verlenging van het concessierecht tot 2055 is voor beide partijen van groot belang. Wij hopen de samenwerking met het Havenbestuur van Zeebrugge te kunnen blijven versterken en de terminal in de toekomst verder te kunnen ontwikkelen. De operationele capaciteiten te verbeteren en klanten competitieve diensten aan te bieden."

De troeven van Zeebrugge

De centrale geografische positie van de haven van Zeebrugge is een grote troef voor de maritieme logistiek. Naast de gunstige connectiviteit met andere delen van Europa (en het Verenigd Koninkrijk) en het ruime aanbod shortsea bestemmingen bevordert de waterdiepte in Zeebrugge eveneens de ontvangst van megaschepen. Tegen deze achtergrond hopen beide betrokken partijen de Zeebrugse haven verder uit te bouwen tot een onmisbaar strategisch kruispunt in het hartje van de wereld.

Tom Hautekiet, CEO Port of Zeebrugge, wijst er op dat de verlenging van de concessietermijn nieuwe mogelijkheden biedt voor de haven van Zeebrugge in de nabije en verre toekomst. "De samenwerking met CSP heeft zeker al vruchten afgeworpen", aldus Hautekiet. "De sterke groei in het aandeel deepsea containertrafieken resulteerde in een toenemende interesse van andere rederijen en diensten voor het Zeebrugse havenwezen. Samen willen wij de pioniersrol van de Zeebrugse haven voor de internationale logistiek naar een hoger niveau tillen en de haveninfrastructuur optimaliseren in het kader van onze beoogde ‘clean port strategy’.”