Menense logistiek bedrijf Transcot zoekt onderdak bij grote broer in de sector
MENEN - Tailormade Logistics integreert het West-Vlaamse Transcot uit Menen in zijn groep. Transcot BV werd in 2016 opgericht door… Lees meer
ZEEBRUGGE – De Haven van Zeebrugge heeft zijn gemoderniseerd vormingsstation voorgesteld en in gebruik genomen. Het gaat om een reeks fundamentele verbeteringen aan de spoorweginfrastructuur, wat het logistieke verkeer veel efficiënter moet maken. De upgrading van de spoorinfrastructuur vergde liefst 12 jaar en aan het project hangt een kostenplaatje van 133 miljoen euro. Als toetje op de taart wordt ook nog werk gemaakt van een volautomatisch magazijn waar treinen hun goederen kunnen lossen.
De spoorinfrastructuur van Zeebrugge is danig gemoderniseerd en moet de logistieke stromen van en naar de haven danig upgraden. De spoorinstallaties waren danig verouderd en dat kwam de efficiëntie van de goederenstroom niet ten goede. Infrabel wil met de aangepaste infrastructuur bedrijven sensibiliseren om meer gebruik te maken van de spoorinfrastructuur, wat ecologischer heet te zijn. Goederentreinen van 750 meter (45 wagons) kunnen nu aan en afrijden. 750 meter is de Europese norm.
In het nieuwe vormingsstation worden enerzijds de treinwagons komende van de verschillende haventerminals aan elkaar gekoppeld al naargelang de bestemming van de treinen. Anderzijds worden de wagons komende van het hinterland gesplitst in functie van de terminals waarvoor hun lading bestemd is. De treinen kunnen nu ontvangen worden in de bundel Zwankendamme, gevormd worden in de bundel Zeebrugge en vervolgens terug vertrekken vanuit bundel Zwankendamme.
Om een en ander te realiseren waren onder meer dertien nieuwe sporen nodig. Op termijn denkt Infrabel aan 22 sporen, zodat Zeebrugge nog belangrijker wordt als logistieke hub.
In de haven in Zeebrugge worden jaarlijks 50 miljoen ton goederen in een zeeschip geladen of uit een zeeschip gelost. De haven zorgt voor zo’n 20.000 jobs. Ongeveer 15 procent van alle goederen wordt per spoor van of naar de haven vervoerd. Het spoor is er dus al een onmisbare bondgenoot voor het vervoer van allerlei goederen naar het Europese binnenland. Door de verwachte groei van de haventrafieken en de ambities van Port of Antwerp-Bruges om daarvan meer per spoor te vervoeren, zal het belang van het spoorvervoer naar verwachting alleen maar toenemen. Deze uitbreiding van de spoorinfrastructuur is daarom voor de toekomst van de haven in Zeebrugge een cruciale investering, zo zeggen alle experts.
foto: Mediahuis
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
MENEN - Tailormade Logistics integreert het West-Vlaamse Transcot uit Menen in zijn groep. Transcot BV werd in 2016 opgericht door… Lees meer
WAREGEM - De Limburgse transportonderneming Smeetrans (Peer) werd integraal overgenomen door de grote Vlaamse bouwgroep Willy Naessens. De familie Smeets… Lees meer
KORTRIJK - Niet zonder enige trots meldt het Oost-Vlaamse familiebedrijf Van den Dorpe (Oudenaarde) dat het per 1 januari 2023… Lees meer
WAREGEM - De Waregemse projectontwikkelaar Groep Huyzentruyt realiseerde in 2022 en recordomzet van 115 miljoen euro. Dat is 15 procent… Lees meer
GULLEGEM - Aquafin, in Vlaanderen verantwoordelijk voor 88% van de zuivering van alle huishoudelijk afvalwater, heeft bij de CGK Group… Lees meer
Reacties
De verbinding van Zeebrugge met de rest van het spoorwegnet gaat minder snel vooruit. Aan het derde spoor tussen Brugge en Zeebrugge zie ik nog niet veel resultaten. Aan het derde en vierde spoor tussen Brugge en Gent wordt al meer dan dertig jaar gewerkt, en het einde nog nog lang niet in zicht.