Afbeelding1

Haven Zeebrugge schakelt zich in binnen Benelux-netwerk

ZEEBRUGGE - Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, Havenbedrijf Rotterdam en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) hebben een overeenkomst getekend die hun samenwerking en uitwisseling van kennis en ervaringen verder bezegelt. Deze uitwisseling moet leiden tot een verdere verbetering op het gebied van veiligheid en vlotheid op vaarwegen en in havengebieden, wat vervolgens een positieve impact heeft op duurzaamheid en efficiƫntie.

In het Schelde Coördinatiecentrum in Vlissingen zetten vertegenwoordigers van de drie partijen hun handtekening onder de nieuwe overeenkomst. Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, Havenbedrijf Rotterdam en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer ​ (Scheldedelta) zijn alle drie verantwoordelijk voor Vessel Traffic Service (VTS) en het beheer van het bijbehorende radarsysteem.

Dat systeem zorgt mede voor een snelle en veilige afhandeling van het scheepvaartverkeer en verzorgt op elk moment een actueel verkeersbeeld van de scheepvaart. VTS bestaat onder andere uit radartechnologie, marifonie, CCTV en AIS waarmee de operators in een verkeerscentrale de scheepvaart kunnen begeleiden.

Scheepvaartafwikkeling belangrijk bij verduurzaming

Radartechnologie is al meer dan 100 jaar oud, maar blijft verder ontwikkelen, net als de scheepvaart. We zien een intensivering van het scheepvaartverkeer, maar ook andere energiedragers en bunkeractiviteiten. Daarnaast is scheepvaartafwikkeling een actief onderdeel van verduurzaming.

Door middel van digitalisering ontstaan er ook meer mogelijkheden om de communicatie tussen schepen en wal te optimaliseren en sensorfusion toe te passen. Daarbij worden verschillende sensoren – waaronder radar, AIS, Lidar, meteo en camera’s – gecombineerd om een beter, betrouwbaarder en completer beeld van het scheepvaartverkeer te creëren. ​

Vitale infrastructuur

Walradarsystemen worden gezien als vitale infrastructuur en moeten ​ een hoge beschikbaarheid ​ hebben. Om technologische mogelijkheden maximaal te benutten, willen de drie partijen hun krachten bundelen door kennis te delen en toekomstige ontwikkelingen te verkennen. Door deze gezamenlijke non-disclosure agreement (NDA) op te stellen, kunnen de partijen vertrouwelijke informatie bespreken en delen.

Uitwisselen van kennis

“We zien een enorme technologische evolutie in het creëren van situationele awareness in het havengebied, met meer geavanceerde sensoriek en data”, vertelt Wouter Faes, manager digital infrastructure & operations van Havenbedrijf Antwerpen-Brugge. “Daarnaast evolueert ook de verkeerstrafiek snel, met drones, autonome scheepvaart en een toename van de binnenvaart. Om hierop te anticiperen, willen we samen met andere stakeholders kennis en ervaring uitwisselen. Zo blijven we ons inzetten voor het veilig en efficiënt laten verlopen van het scheepvaartverkeer over de verschillende platformen heen.”