Zeebrugge 19 treinverbinding

Haven Zeebrugge zet grote stap voorwaarts qua spoorontsluiting

ZEEBRUGGE - Infrastructuurbeheerder Infrabel zet zijn schouders onder de ontwikkeling van de haven van Zeebrugge en investeert miljoenen in nieuwe spoorinfrastructuur die de haven in de toekomst nog beter en vlotter toegankelijk maakt voor goederentreinen. Het zijn de grootste en belangrijkste spoorwerken dit jaar om de haven van Zeebrugge verder te ontsluiten. Tegelijk profiteert ook een deel van het reizigersverkeer richting kust van deze noodzakelijke modernisering. De werken zijn volop aan de gang. 

Dudzele is een polderdorp tussen Brugge en Zeebrugge. Maar hier ligt ook een strategisch spoorknooppunt. In Dudzele kruisen namelijk twee belangrijke spoorlijnen. Eentje gaat richting Lissewege, Zeebrugge en de westelijke haven (L51A), de andere naar Heist, Duinbergen, Knokke en de oostelijke haven (L51B). In 2019 reden er zo'n 38 000 treinen voorbij dit knooppunt.

De laatste grote spoorwerken in Dudzele dateren van 1980, 40 jaar geleden. De infrastructuur wordt uiteraard goed onderhouden maar is nu aan vervanging toe om veilig en vlot treinverkeer te kunnen blijven garanderen. Maar deze belangrijke werf is meer dan alleen maar vervangen. Infrabel hertekent en past de spoorinfrastructuur ook aan in functie van een mogelijke capaciteitsuitbreiding in de toekomst. Dat zal meer ademruimte creëren voor de treinen naar de haven en ook richting kust.

Moderne wissels

De spoorwerf in Dudzele is één van de belangrijkste en ook meest complexe werken dat Infrabel dit jaar uitvoert om de haven van Zeebrugge nog toegankelijker te maken. Het belangrijkste onderdeel van deze werf is het plaatsen van vijf nieuwe wissels. De huidige drie worden vervangen en er komen er nog eens twee nieuwe bij. Enorm voordeel is dat de nieuwe wissels dubbel zo lang meegaan als de huidige.

De nieuwe exemplaren zijn meer dan 100 meter lang en het zijn de grootste in hun soort die op een klassieke spoorlijn worden gebruikt. Ze zijn op maat gemaakt in Bascoup, het enige atelier in België waar spoorwissels worden vervaardigd. De moderne wissels zijn minder storingsgevoelig, duurzamer en ze zijn ook onderhoudsvriendelijker dan hun voorgangers. Deze vernieuwing is dus niet alleen goed voor de veiligheid, het kan ook in de toekomst een positieve invloed hebben op de stiptheid en regelmaat van de treinen. De nieuwe wissels zorgen ook voor minder geluid produceren (in vergelijking met de oude types) wanneer er treinen over rijden.

Naast deze wisselvernieuwing wordt tegelijk over een lengte van één km twee bochten in het spoor rechtgetrokken. Eind november moet alles klaar zijn.

Intermodale oplossingen

De spoorlijnen 51A en 51B zijn de enige spoortoegangen van en naar de haven van Zeebrugge. Alle goederentreinen die de haven bedienen, rijden over deze spoorlijn. Wanneer Infrabel hier noodzakelijke werken moet uitvoeren, heeft dat onvermijdelijk een grote impact op het treinverkeer. Zowel voor de reizigerstreinen richting kust als het goederenverkeer van en naar de haven. Daarom werd er ruim twee jaar op voorhand achter de schermen gewerkt aan de voorbereiding van deze complexe werf.

Tom Hautekiet, CEO Port of Zeebrugge zegt dat het spoor een belangrijke transportmodus is voor de haven van Zeebrugge. "Onze kusthaven beschikt over een ruim en steeds groeiend aanbod verbindingen met het Europese hinterland", zegt hij. "De modernisering die Infrabel uitvoert ter hoogte van de spoorlijn 51A in Dudzele zal de intermodale diensten van de haven van Zeebrugge in de toekomst optimaliseren. Dankzij goed overleg met Infrabel zijn de werkzaamheden zo gepland dat de haven maximaal toegankelijk blijft.”