Hello Customer management team mei 2020 KL

Hello Customer haalt liefst 6 miljoen euro vers kapitaal op

BRUGGE - Hello Customer, het bedrijf van Leslie Cottenjé uit Damme en Joeri Pansaerts en Bram De Vos uit Brugge, heeft in volle coronacrisis 6 miljoen euro vers kapitaal aangetrokken. De nieuwe 'geldschieters' zijn afkomstig uit Duitsland en Nederland en heten Senovo Capital en Peak Capital.  Hello Customer biedt bedrijven het meest geavanceerde software as a service-platform aan om geautomatiseerd feedback van klanten te verzamelen en te analyseren met behulp van artificiële intelligentie.

Hello Customer is al jaren een sterke groeier. De West-Vlaamse scale-up met vestiging in Gent, telt ruim 30 medewerkers en is actief in diverse Europese landen. Het haalt nu Senovo Capital en Peak Capital, twee vooraanstaande investeringsfondsen uit Duitsland en Nederland, aan boord. Hello Customer wil zijn platform nog performanter maken en maakt zich klaar om de volgende jaren verder door te groeien in Europa en de VS. Deze kapitaalsinjectie volgt op een ronde van 2 miljoen euro in 2018. Toen haalde Hello Customer onder meer Dovesco (het fonds van de broers Anthony en Gregory De Clerck), Seeder Fund en een groep business angels aan boord, onder wie de drie stichters van Showpad. Ook de bestaande investeerders bevestigen hun geloof in deze ronde door opnieuw te participeren. Alles samen haalt Hello Customer nu 6 miljoen euro op.

Europese expansie

Het bedrijf werd in 2015 opgericht door de jonge West-Vlaamse ondernemers Leslie Cottenjé, Joeri Pansaerts en Bram De Vos. De technologie van Hello Customer is gebaseerd op een eenvoudige klantenbevraging met open vragen, waarop linguïstische algoritmes en artificiële intelligentie wordt toegepast. De software van Hello Customer is erg in trek bij financiële instellingen en retailketens. De voorbije jaren zette het bedrijf na België ook voet aan wal Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje en krijgt steeds meer vragen van bedrijven uit de rest van Europa. In eigen land mag het onder meer Luminus, Lunch Garden en Telenet tot zijn klanten rekenen.

Feedback is meer dan ooit cruciaal

Na vijf jaar oogt de toekomst veelbelovend voor de Gentse scale-up. “Het coronavirus stelt de verhoudingen tussen retailers en hun klanten op scherp", aldus Leslie Cottenjé. "Meer dan ooit beseffen bedrijven hoe belangrijk het is om goed naar de verwachtingen en ervaringen van klanten te luisteren, zeker nu er veel minder persoonlijk contact is en de online verkoop boomt. Ons platform biedt hen de mogelijkheid om geautomatiseerd en zeer snel te peilen naar de bevindingen van klanten en hoe ze over een merk, een winkel, een product of dienst denken. Wie zich wil aanpassen aan snel wijzigende consumententrends, kan eigenlijk niet meer om Hello Customer heen.”

Professionalisering raad van bestuur

In het kader van die verdere internationale expansie, wist Hello Customer ook Marc Vanlerberghe aan te trekken in zijn raad van bestuur. Vanlerberghe is een marketing en sales executive met ruime ervaring in Silicon Valley. Hij was onder meer acht jaar aan de slag als Chief Marketing Officer bij Google Android. Op dit ogenblik is hij CEO van een start-up in Silicon Valley die werkt aan conversational AI. Tegelijkertijd heeft Hello Customer ook medestichter Bram De Vos benoemd tot nieuwe voorzitter van de raad van bestuur.