Startersgids

Hilde Crevits stelt ‘Startersgids’ voor

KORTRIJK - Dat we in een starterscultuur leven, is stilaan een understatement. In 2015 beslisten 45.000 al dan niet jonge ondernemers ergens in Vlaanderen om het grote avontuur te wagen. In 2019 was dat cijfer al geklommen naar net geen 65.000, waarvan 11.300 in West-Vlaanderen alleen. Om wegwijs te geraken door het doolhof waar starters vaak door moeten, werd nu de Startersgids voorgesteld, waarin het hele parcours haarfijn wordt uitgelegd, gekoppeld aan de nodige tips en adviezen.

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits kwam de Startersgids voorstellen in de Kortrijkse incubator Hangar K. Het boekje, dat ook online te consulteren is, kwam tot stand samen met de hogescholen en een reeks kennisinstellingen, met Vlaio als coördinator en promotor. Hilde Crevits benadrukte dat starten meer is dan geld inzamelen. "Begeleiding door de juiste instanties is minstens even belangrijk, en die organen bestaan", aldus de minister. "Deze Startersgids zet alles op een rijtje op een vrij pragmatische manier. Finaal wil ik ook een lans breken om de zin voor ondernemen aan te moedigen van in het onderwijs, iets wat nog altijd te weinig gebeurt."

Starten in coronatijd

Merkwaardige vaststelling ook: in coronatijden zagen ook wat start-ups het levenslicht. In januari en februari van dit jaar bleef de stijging aanhouden en sinds 1 maart werden er in heel Vlaanderen alweer bijna 7.000 nieuwe starters geregistreerd. Hilde Crevits liet weten dat ook zij die tussen 15 maart en 1 mei van start gingen met hun zaak, een beroep kunnen doen op de aanvullende compensatiepremie van 2.000 euro bij omzetverlies van minstens 60 procent.

Twee getuigenissen

Bij de voorstelling van de Startersgids kwamen ook twee jonge ondernemers (Gunther Ghysels van Get Driven en Alexander Synhaeve van Tomorrow) getuigen over hun wedervaren. Ghysels benadrukte hoe belangrijk het is om op je eigen gevoel af te gaan, daar waar hij van thuis uit niet bepaald gestimuleerd werd. "Het is vooral zaak van het fameuze gat in de markt te vinden en er dan voluit voor te gaan", aldus Ghysels die met Get Driven creatieve oplossingen aanbiedt aan bedrijven en particulieren die worstelen met mobiliteitsproblemen. "Ik zou iedereen ook aantraden om een businessplan te schrijven en permanent te evalueren, interen of met derden."

Alexander Synhaeve werd starter nadat hij tien jaar voor een groot bedrijf had gewerkt. Ook hij zocht en vond met Tomorrow een gat in de markt met het aanbieden van video tools in de HR-markt, een hefboom die steeds meer gewaardeerd wordt. "Noem het maar innovatie in een traditionele sector", aldus Synhaeve.