De energietransitie stelt Vlaamse bedrijven voor ingrijpende vragen rond netcapaciteit, kostenefficiëntie en betaalbaarheid. Howest ontwikkelt daarom, samen met Lemcko (UGent), het TETRA-project EnergyWise. Dit project ondersteunt bedrijven onderbouwd en toekomstgericht bij hun energie-investeringsbeslissingen. Centraal staat een gebruiksvriendelijk energieplatform met een onafhankelijke simulatietool die inzicht geeft in het optimale gebruik van batterijen, zonnepanelen en thermische buffers.
“Met toepassingen zoals load shifting en peak shaving wapenen we bedrijven tegen hoge energiekosten en bereiden we hen voor op deelname aan flexibiliteitsmarkten”, zegt Jurgen Van Ryckeghem van het Energie Lab van Howest. “Dankzij het platform met een duidelijk beslissingskader krijgen bedrijven grip op hun energie-assets en kunnen ze strategisch investeren. We verkennen bovendien wanneer en hoe AI een meerwaarde kan zijn, bijvoorbeeld om automatisch investeringsscenario’s te genereren of energiestrategieën te optimaliseren op basis van historische verbruiksdata.”
AI in geestelijke gezondheid
Vandaag worstelt één op de drie Vlamingen met psychische klachten, maar klassieke psycho-educatie sluit vaak onvoldoende aan bij de noden van kinderen, anderstaligen of mensen met een beperking. Het project PSY-AID, een samenwerking tussen Arteveldehogeschool en Howest, ontwikkelt AI-gestuurde tools die zorg- en welzijnsorganisaties helpen om betrouwbare, gepersonaliseerde psycho-educatieve materialen te genereren. Deze tools maken het mogelijk om informatie begrijpelijk, doelgroepspecifiek en visueel ondersteund aan te bieden.
“Bij Howest ontwikkelen we de onderliggende AI-systemen die flexibel en transparant werken, zodat zorgverleners eenvoudig aangepaste content kunnen maken voor diverse doelgroepen”, zegt onderzoekscoördinator Charlotte Larmuseau.
Digitale boost voor creatieve sector
Howest lanceert ook met SAIAR (Spatially AI Augmented Reality) een onderzoeksproject voor de Vlaamse creatieve sector. Interactieve projection mapping en generatieve AI bieden nieuwe mogelijkheden voor storytelling, merkbeleving en immersieve ervaringen, maar blijven voor veel organisaties moeilijk toegankelijk.
“Met SAIAR maken we deze technologie toegankelijk voor kmo’s in entertainment, retail en de museumsector, via op maat gemaakte workflows, tools en workshops”, zegt onderzoeker Giliam Ganzevles.
Digitaal Product Paspoort
DPP InZicht, een samenwerking tussen Howest en Thomas More, speelt dan weer in op de komst van het Digitaal Product Paspoort (DPP) dat in de komende jaren verplicht wordt voor verschillende sectoren in de Europese Unie. Dankzij het DPP krijgen producten een digitale laag die onder andere de consument inzicht geeft op waar het product gemaakt is en hoe het hergebruikt kan worden, maar creëert ook opportuniteiten rond nieuwe business modellen. Dit alles om de circulaire economie te versnellen.
“DPP wetgeving komt in zicht en creëert veel opportuniteiten, maar ook nog vraagtekens. We willen inzetten op een duidelijke hertaling naar de Vlaamse kmo, alsook de technologische aanpak in de diepte onderzoeken”, zegt onderzoeker Shane Deconinck van Cyber3Lab. DPP InZicht zal kmo’s in de mode- en textielsector helpen om zich tijdig en doeltreffend voor te bereiden, met tools zoals datablauwdrukken, communicatiewijzers en demonstrators. “Wij bieden werkbare richtlijnen die in de dagelijkse realiteit van de Vlaamse kmo passen.”
Meer info: www.howest.be/research