Robert half Roesel

Interim management is in opmars in West-Vlaanderen

Roeselare

Er is een groeiende vraag naar interim-managers in West-Vlaanderen. Tot die conclusie komt het rekruteringsbureau Robert Half Management Resources.

Interim-management is bezig aan een opmars. Steeds meer bedrijven doen beroep op tijdelijke managers die veelzijdig ingezet kunnen worden. Uit cijfers van de uitzendfederatie Federgon blijkt dat dubbel zoveel bedrijven interim-managers inhuren in vergelijking met tien jaar geleden. Het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half speelt met zijn management resources-divisie reeds langer in op deze groeiende vraag. Gezien de trend, breidt Robert Half deze divisie nu ook uit naar West-Vlaanderen.

Op vandaag zijn er 3.600 interim-managers actief in België. De noden van bedrijven zijn sterk veranderd”, zegt Tom Verret namens Robert Half Management Resources. “Interim-management is niet langer beperkt tot crisismanagement, maar wordt ook toegepast in diverse afdelingen van de onderneming, en voor uiteenlopende doeleinden. Het is een bewuste strategische beslissing geworden.” Dat blijkt ook uit onafhankelijk onderzoek van Robert Half. Interim-managers worden vooral ingezet voor projectmanagement (35 procent), begeleiding van bedrijfstransformaties (31 procent) en het verbeteren van bedrijfscontinuïteit (23 procent).

Interim management biedt nu eenmaal heel wat voordelen: een interim-manager heeft een zeer korte inwerkperiode en is direct inzetbaar, wat een positieve invloed heeft op de continuïteit van de bedrijfsprocessen. “Interim-managers brengen business-expertise bij, wat voor een bedrijf een toegevoegde waarde op lange termijn betekent”, verduidelijkt Tom Verret.

 

West-Vlaamse markt in beweging

Sinds Robert Half in 2007 met Accountemps een eerste divisie in West-Vlaanderen opende, is er heel wat veranderd. Met ook nog Robert Half Finance & Accounting, OfficeTeam en nu dus ook Robert Half Management Resources telt Robert Half vier divisies in Roeselare. Niet alleen het kantoor kende een sterke groei, ook de West-Vlaamse arbeidsmarkt is de afgelopen tien jaar sterk geëvolueerd, klinkt het bij Veronique Elskens, associate director bij Robert Half:  Toen we in Roeselare van start gingen, was een HR-manager vooral bezig met payroll en compensation & benefits. HR is ondertussen zoveel meer. De focus verschoof geleidelijk aan van administratieve bezigheden naar een breder perspectief. HR heeft nu veel meer de taak om het menselijk kapitaal binnen de onderneming volledig tot ontplooiing te laten komen. Dat wordt steeds belangrijker om als bedrijf competitief te blijven. West-Vlaamse bedrijven zijn ook veel meer het belang gaan inzien van een flexibele rekruteringsstrategie met een gezonde mix van tijdelijke en vaste medewerkers. Interim-management is daarbij een essentieel onderdeel geworden van het keuzepalet van een klant.”