Nieuws West-Vlaanderen Julie Vandenbroucke en Piet Verhoeve willen ondernemers doen nadenken over de meerwaarde van kunstenaars voor een bedrijf

Julie Vandenbroucke en Piet Verhoeve willen ondernemers doen nadenken over de meerwaarde van kunstenaars voor een bedrijf

Julie Vandenbroucke en Piet Verhoeve willen ondernemers doen nadenken over de meerwaarde van kunstenaars voor een bedrijf

ROESELARE – Julie Vandenbroucke (Arteconomy) en Piet Verhoeve lanceren volgende week een nieuw boek over de meerwaarde van samenwerkingen tussen ondernemers en kunstenaars. Art thinking levert een blijvende meerwaarde op en loont, zo luidt de thesis. Evenwichtige partnerschappen tussen ondernemers en kunstenaars gaan een stuk verder dan een klant-leveranciersrelatie of een kunstig experiment. Beiden kunnen permanent leren van elkaar en elkaar versterken. 

 

Art thinking is volgens de tandem Vandenbroucke-Verhoeve een proces van exploratie dat voor bedrijven resulteert in innovatieve producten, nieuwe markten en betere bedrijfsresultaten. Voor de kunstenaars is het een soort labo om nieuwe materialen te ontdekken, in een andere context te kunnen werken en nieuwe netwerken uit te bouwen. Kortom, een win-win voor iedereen, zo blijkt ook uit de diverse voorbeelden die in het boek worden voorgesteld.

Van STEM naar STEAM

Volgens een studie van het Britse innovatieagentschap Nesta zijn organisaties die focussen op een artistieke component, naast de gegeerde STEM-profielen, innovatiever en groeien ze sneller, zowel qua omzet als qua personeel. Strategisch inzetten op technische én artistieke skills (STEAM) leidt tot innovatie en zelfs transformatie. Daar zijn genoeg voorbeelden van bekend, ook in eigen regio.

Maar hoe begin je aan dit soort van samenwerking? Wat heb je er eigenlijk aan? Waar let je best op? Heel diverse praktijkvoorbeelden en persoonlijke getuigenissen van zowel ondernemers als kunstenaars inspireren de geïnteresseerde lezer. De auteurs wandelen stap voor stap door het proces en geven talrijke tips, een samenwerkingskompas en duidelijke checklists voor een geslaagde samenwerking. Naast concrete doelen heb je vooral een open geest en tijd nodig en kan je maar best alle vooroordelen wegwerken. Door hun jarenlange ervaring weten de auteurs beter dan wie ook dat dit soort samenwerkingen vaak nog onbekend en soms onbemind is.

Pioniers in out-of-the box denken

Julie Vandenbroucke richtte in 2002 Arteconomy op en is er tot op vandaag directeur. Arteconomy is gegroeid uit het samenwerkingsmodel tussen kunstenaars en het Rumbeekse Constructies Espeel, het bedrijf van haar man.

Julie realiseerde als partnership facilitator diverse projecten tussen kunstenaars en bedrijven, gericht op economische, technologische en sociale innovatie. Zij wil deze samenwerking blijvend strategisch implementeren bij zowel kunstenaars als bedrijven, en mag in Vlaanderen een pionier worden genoemd die tal van wetenschappelijke studies en publicaties over dit onderwerp publiceerde.

Ingenieur en doctorandus Piet Verhoeve is een believer van slim samenwerken. Na een eerste academische loopbaan, werd hij actief in het bedrijfsleven. Eerst als CTO van Televic, en daarna als director ICON bij iMinds/imec. Hij bundelde die dubbele ervaring in het boek Win-Winnovatie, dat gelauwerd werd als beste boek in de categorie ‘Learn & Development’. In 2009 stond hij mee aan de wieg van de succesvolle open innovatiedenktank PRoF en tien jaar later, in 2019, lanceerde hij de succesvolle co-creatiehub Hangar K in Kortrijk. Hij bouwt momenteel een nieuw cross-over ecosysteem vanuit biotechnologie, elektronica ICT en medical devices: Flanders.HealthTech. Daarnaast heeft hij een eigen bedrijf Origanius, dat organisaties helpt om sneller te innoveren en te groeien via slimme samenwerking. Hij is ook gastprofessor aan de UGent

info: Wie liever luistert dan boeken leest, kan op 1 februari om 19 uur online een keynote van de auteurs bijwonen. Meer info via julie@arteconomy.be 

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.