K 21

K in Kortrijk wil meer zijn dan een traditioneel shoppingcenter

KORTRIJK - Creatiever, digitaler én meer beleving. Dat zijn de ingrediënten van het vernieuwde K in Kortrijk. Het bekende West-Vlaamse shoppingcenter heeft de afgelopen maanden massaal geïnvesteerd in de ondersteuning van zijn handelaars en het aantrekken van nieuwe winkels. Zo openen er de komende weken maar liefst 10 nieuwe panden - waaronder bekende merken zoals Snipes, Fox & Cie en New Yorker -, nieuwe horecazaken en hippe coworking spaces. Daarnaast zijn de eerste TikToks een feit en vinden jonge ondernemers er vanaf nu hun heil. “We moeten ons de vraag durven stellen of we nog een traditioneel shoppingcenter willen zijn”, klinkt het overtuigd.

Nu shoppen op afspraak vanaf maandag definitief verleden tijd is en retailland stilaan evolueert naar het nieuwe normaal wordt duidelijk dat de grote inspanningen van K in Kortrijk  tijdens de lockdowns zijn vruchten afwerpen. Steeds meer nieuwe winkels nemen hun intrek in het West-Vlaamse shoppingcenter. Binnenkort verwelkomt het New Yorker, een modegigant uit Duitsland, en over enkele maanden volgen bekende merken zoals Snipes en Fox & Cie dat voorbeeld.

Andere strategie

“K in Kortrijk is, ondanks alle heisa, blijven investeren in zowel winkeliers als klanten", aldus Dominique Desmeytere, manager van K in Kortrijk.  "Toen fysiek shoppen en evenementen in maart van vorig jaar om welbekende redenen onmogelijk waren, rolden we in één klap een digitale en langetermijnstrategie uit. Die bestaat er enerzijds uit om de huidige handelaars zo goed mogelijk te ondersteunen. Anderzijds kiezen we ervoor om de leegstaande units zo veel mogelijk creatief in te vullen, bijvoorbeeld met lokale ondernemers.”

K in Kortrijk wil vooral staan voor een nieuwe dynamiek.  "De tijd dat je in een shoppingcenter enkel kwam shoppen is voorbij", zegt de manager van K in Kortrijk. "Een shoppingcenter moet een ontmoetingsplaats zijn waar van alles te beleven valt. Daarom kiezen we voor een duidelijke mix van sterke merken, lokale creativiteit en horeca.”De eventuele leegstand wordt gemonitord en, indien mogelijk, opgevuld, ons assortiment is uitgebreid met hippe concepten en de social mediakanalen van de nieuwe winkels in K in Kortrijk weten de positieve vibe te verspreiden. We laten ons omringen door creatieve mensen die ons inspireren met hun frisse en innoverende concepten en dit met slechts één doel voor ogen: onszelf heruitvinden. Samen met onze huurders gaan we de uitdaging aan om een nog betere beleving te creëren voor onszelf en voor de volgende generaties.”

Jonge ondernemers in de kijker

In de investeringen van K in Kortrijk is er bovendien veel aandacht voor jonge ondernemers. Die konden de leegstaande panden gebruiken om te proeven van de ervaring om een fysieke winkel uit te baten. En met succes. Hoewel veel jonge ondernemers zich oorspronkelijk slechts tijdelijk gingen huisvesten in 'de K', kiezen veel van hen nu voor een verlengd verblijf: Dropdayz, Kameleon-The Happy Store, The Billion Avenue en M Feelgood blijven langer in het winkelcenter. Sterker nog: sommigen van hen kiezen zelfs voor ruimere units, zoals Dropdayz en La Boutique by David Selen.

Een mooi voorbeeld van lokaal ondernemerschap promoten is Lo-K-Al in K in Kortrijk (zie foto). In een fraaie pop-up winkel komen liefst elf jonge ondernemers samen om premium lokale producten uit West-Vlaanderen aan de man/vrouw te brengen. Lo-K-Al is ook een perfecte illustratie en toepassing van het 'buy local'-principe. Zoek het niet te ver, dicht bij huis verdienen jonge ondernemers de aandacht met kwalitatieve producten: van bier tot vinigrette, van BBQ-stellen tot vuurvaste en klasrijke schotels, van bloemen tot likeuren, enzovoort. Eind april neemt ook Gaelle Codron met haar winkel Become haar intrek. Become focust zich op maatschappelijk en ecologisch verantwoord shoppen.

TikTok in K

Digitaal was vanaf maart vorig jaar the way-to-go. Toen evenementen en shoppen op locatie onmogelijk bleken, koos K in Kortrijk resoluut voor een digitale strategie, met als doel om ook zonder fysiek contact beleving te creëren voor de shoppers. Het shoppingcenter nam het Kortrijkse communicatiebureau Thinkedge onder de arm om efficiënter gebruik te maken van de bestaande communicatiekanalen en zette bovendien fors in op nieuwe digitale platformen zoals TikTok.

foto: Michaël Cambien