Basselier la Basselier

Karla Basselier (Fedustria) over Trump: “Invoerheffingen? Economische zelfkastijding in plaats van strategisch beleid.”

KORTRIJK - Ook de sectororganisatie Fedustria reageert geschokt en verbolgen op de aangekondigde Amerikaanse maatregelen voor nieuwe importheffingen. "Hoewel het politiek aantrekkelijk lijkt – "we beschermen onze industrieën!" – is het economisch gezien pure waanzin", stelt Karla Basselier, die Fedustria dagdagelijks leidt. "Onze textiel- hout- en meubelbedrijven voerden voor meer dan 373 miljoen euro uit naar de VS. Dit is op de totale uitvoer van België naar de VS (31 miljard euro) een kleine 3%. Maar voor sommige Fedustria-leden is de VS hun grootste afzetmarkt en groeipoot."

foto: Karla Basselier (Mediahuis)

“Voor onze leden-bedrijven zal dit ondoordacht beleid vooral een impact hebben op de uitvoer van interieur – en technisch textiel naar de VS alsook voor onze outdoor- en designproducten die vanaf nu onderhevig zullen zijn aan een zware invoerheffing van 20%”, stelt Karla Basselier. “Commissievoorzitter Von der Leyen kondigde intussen al een pakket tegenmaatregelen aan ‘als de onderhandelingen met Washington mislukken’ en noemde de Amerikaanse heffingen een grote klap voor de wereldeconomie. Het ziet er dus naar uit, als die onderhandelingen niets opleveren, dat we op een regelrechte handelsoorlog afstevenen. Laat dit het laatste zijn waar onze industrie nu behoefte aan heeft.”

Die ene oplossing

Volgens Karla Basselier is er nu maar die ene oplossing: inzetten op wederkerige en gunstige handelsakkoorden en het versterken van de EU interne markt. “Intussen doen onze lidbedrijven wat ze altijd al gedaan hebben, mouwen opstropen, zich niet laten intimideren en verder werken”, stelt Basselier. “Maar laten we duidelijk zijn. Een tarievenoorlog is nooit het juiste antwoord om je economie te doen groeien want op de eerste plaats betaalt de consument. Hogere prijzen aan de grens betekenen inderdaad hogere prijzen in de winkel. Hoewel deze ondoordachte maatregel op het eerste gezicht en op korte termijn banen in bepaalde sectoren kan beschermen, verliezen andere sectoren netto meer banen. Kortom: niet het juiste beleid dus.”

Elke sector anders

Binnen de koepelmaatschappij Fedustria zijn er 3 sectoren: hout, interiertextiel en meubel. Binnen elke activiteit liggen de kaarten ook anders.

“Voor wat textiel betreft gaat het vooral over interieurtextiel en technisch textiel”, aldus nog Karla Basselier. “Sommige van onze bedrijven voeren voor 70% uit naar de VS (muur- en wandbekleding). Voor wat de meubelsector (uitvoer 51 miljoen, 3,25%) betreft gaat het hoofdzakelijk om outdoor en design, high end dus. We vermoeden dat het Amerikaans cliënteel prijsongevoeliger is, maar concurrentie (lokale) loert om de hoek. Voor wat de houtsector (78 miljoen of 2,86%) betreft, hout als grondstof, tasten we op een aantal vlakken nog in het duister. Veel heeft namelijk te maken met de codes die op producten rusten en daar is het nog even afwachten. Veel van onze bedrijven bevoorraden de VS trouwens via Canada.”