Imax Kinepolis

Kinepolis verwacht veel van het lopende jaar

KORTRIJK - Kinepolis heeft zijn Q1-cijfers bekend gemaakt. Het eerste kwartaal startte zwak met 11,6% minder bezoekers ten opzichte van het eerste kwartaal in 2024. De daling is te wijten aan een zwakke maand maart, met zo goed als geen succesvolle releases, versus een sterke maand maart vorig jaar dankzij het succes van ‘Dune: Part Two’ en ‘Kung Fu Panda 4’. Onder meer ‘Snow White’ en ‘Mickey 17’ losten de verwachtingen als sterkhouders voor het eerste kwartaal niet in. Het tweede kwartaal startte dan weer bijzonder sterk dankzij het wereldwijde succes van ‘A Minecraft Movie’. CEO Eddy Duquenne verwacht, nu Hollywood opnieuw op dreef komt, een bijzonder sterk jaar 2025.

foto: archief Mediahuis

Op datum van de huidige publicatie werd de achterstand in bezoekers, opgelopen in het eerste kwartaal, ingehaald en overstijgt de omzet inmiddels het niveau van vorig jaar. Dat laat Kinepolis weten via een persbericht voor opening van de beurs. De line-up voor de rest van het jaar is veelbelovend.

Kinepolis investeert inmiddels onverminderd verder in premium filmervaringen, met onder meer een nieuwe overeenkomst voor negen IMAX-zalen, de opening van verschillende ScreenX-zalen en de introductie van Loungers in enkele bioscopen. Per 31 maart 2025 bedroeg de netto financiële schuld, exclusief leaseverplichtingen, 337,8 miljoen euro. Bij de belangrijkste realisaties van het voorjaar  wordt onder meer ook verwezen naar de introductie van vier nieuwe ScreenX-zalen (Kinepolis Hasselt, Gent, Landmark Orleans en MJR Westland).

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group, maakt deze analyse over het eerste kwartaal: “Terwijl het in 2024 tot eind juni duurde voordat we een succesvol filmaanbod voor de rest van het jaar mochten verwelkomen, hebben we dit jaar vanaf april een sterke filmkalender, ingezet met de lancering van ‘A Minecraft Movie’. Het illustreert dat Hollywood meer en meer op snelheid komt en aan momentum wint. Los van volumeschommelingen gerelateerd aan het filmaanbod, blijven onze kosten onder controle en tonen de opbrengsten per bezoeker een verdere consistente groei.”