Merlevede

Kortrijkse makelaar ABM Verzekeringen tekent voor digitale revolutie

KORTRIJK - De Kortrijkse verzekeringsmakelaar Merlevede heeft in de B2C relatie, de relatie met de eindklant (bedrijven of particulieren), een pakket ontwikkeld dat de digitale verwerking van premium verzekeringscontracten zoveel eenvoudiger, goedkoper en efficiënter maakt. Het aanbod onder de noemer iBroker is gebaseerd op zelf ontwikkelde software. ‘Dat is een Belgische primeur die de online verkoop een enorme boost moet geven”, aldus de familie Merlevede van ABM Verzekeringen.     

Makelaars bekleden een unieke positie in de wereld van de verzekeringen. Zij realiseren meer dan 50 procent van de omzet in de leven en niet-leven verzekeringsproducten. Zoals in alle sectoren geldt ook hier het principe ‘digitalise or die’. Alleen blijft de wereld van de makelaars, in tegenstelling tot andere distributiekanalen zoals bankverzekeraars of directe verzekeraars,  grotendeels in gebreke als het over digitalisering gaat in het voordeel van de eindconsument. De zware investeringskost om te innoveren blijkt een struikelsteen voor makelaars.

Tot die bevinding kwam Thomas Merlevede, en dit na een jarenlange en diepgaande  studie van de markt. “Jarenlang heb ik de relatie tussen verzekeringsmakelaars en klanten bestudeerd, met als uitgangspunt één cruciale vraag: hoe kunnen we de zaken eenvoudiger maken voor de klant die een polis online wil afsluiten”, zegt Thomas Merlevede van ABM Verzekeringen. “Ik ben economist én ingenieur automatisatie van opleiding en wilde het beste van die beide werelden combineren in een grensverleggend digitaal aanbod. Met de bedoeling nieuwe en integraal ondersteunende  software te ontwikkelen. Uiteindelijk hebben we de sleutel gevonden om eenvoudige polissen (brand, auto, familiale) kant-en-klaar en zonder poespas af te sluiten. Eenvoudig, gebruiksvriendelijk en efficiënt. In een tweede fase willen we ook  nicheproducten  en bedrijfsverzekeringen digitaliseren.”

Klant als winnaar

De klant moet de grote winnaar worden van het nieuwe digitale aanbod, waarmee Merlevede de markt wil opgaan. “Onze software doet het lastige vergelijk tussen de verschillende producten achterliggend en schuift enkel het product met de beste prijs/kwaliteit naar voor”, aldus Tom Merlevede. “Dit in combinatie met onze high quality service, geheel fysiek of digitaal naar wens van de klant, in geval van schade of nood aan advies. Met onze eenvoudige Mobile first web applicatie is het afsluiten van een polis nog slechts een fluitje van een cent. Deze nieuwe digitale hefboom zal onze sector toelaten om verder te groeien richting meer complexe producten.”

ABM Verzekeringen, het kantoor van vader Tom en zoon Thomas Merlevede, is sinds de jaren tachtig een onafhankelijke speler in de wereld van de makelaars en bedient met zijn kantoren meer dan 5000 klanten. Het is daarbij vooral gefocust op de bedrijfswereld die 70 procent van het cliënteel uitmaakt. De particuliere markt is goed voor 30 procent.