Owner and waitress doing the accountancy at a restaurant and looking worried © Getty Images

KU Leuven publiceert de waarheid over hybride werken: wat wel en wat niet?

KORTRIJK - Wat voor corona niet of amper mogelijk bleek, werd tijdens de corona-periode plotsklaps een niet voor mogelijk geachte realiteit: thuis werken. Sindsdien is het concept hybride werken (deels thuis, deels op het werk) flink ingeburgerd. En of het voor meerwaarde zorgt? Of het zaligmakend is? Een handvol onderzoekers gingen onder de paraplu van de KU Leuven op zoek naar de waarheid omtrent hybride werken. Hun bevindingen zijn samen te vatten in 5 kernboodschappen, die het lezen waard zijn. Dé belangrijkste conclusie: goede afspraken maken is de essentie.  

Op papier lijkt hybride werken het beste van twee werelden te combineren: de vrijheid en rust van thuiswerken tegenover de sociale interactie en structuur van het kantoor. Tot daar de theorie. In de praktijk blijkt dat minder eenvoudig, zo concluderen de onderzoekers namens KU Leuven. Want er  rijzen vragen.
Is het bijvoorbeeld nog zo dat werken op kantoor garandeert dat we écht met elkaar in contact komen? Wie vandaag namelijk naar kantoor trekt, treft lang niet altijd zijn collega’s, omdat schema’s uiteenlopen. En zelfs áls collega’s aanwezig zijn, zitten ze vaak met een koptelefoon op of in digitale meetings. Zo dreigen de voordelen van fysiek samenzijn – spontane gesprekken, snelle afstemming of gewoon het gevoel dat je op collega’s kan rekenen – soms in rook op te gaan.

Vragen over kantoor

Tegelijk roept de kantooromgeving ook vragen op: is het nog steeds de plek waar samenwerking bloeit, of eerder een bron van afleiding, stress of verplicht sociaal gedoe? Helpt het om werknemers vaker terug op kantoor te verwachten?

Grote bedrijven als Amazon, Disney en Starbucks verplichten hun medewerkers alweer meerdere dagen per week naar kantoor te komen. En ook in België roepen verschillende organisaties hun medewerkers terug vaker naar kantoor. Ook al is werken op kantoor niet langer wat het geweest is. Het leidt niet noodzakelijk tot meer verbinding, samenwerking, betere presentaties en innovatie.
Onderzoekers zien alvast steeds duidelijker dat werken op kantoor in een hybride setting geen eenduidige ervaring
is. Het hangt af van wie er aanwezig is, hoe er gecommuniceerd wordt, en hoe teams en leidinggevenden afspraken organiseren. Wanneer en waarom is werken op kantoor vandaag écht motiverend?

De diepgaande studie van de KU Leuven komt tot en aantal slotconclusies. Lessons to be learned.  

Les 1: Hybride werken is sinds de coronapandemie de nieuwe norm, maar het blijkt geen garantie voor meer motivatie of samenwerking.

Les 2: Het succes van kantoordagen hangt vooral af van wie er aanwezig is en of er ruimte is voor betekenisvolle interacties, ondersteund door duidelijk leiderschap en afspraken.

Les 3: Digitale bereikbaarheid tijdens thuiswerk kan zowel steunend als storend zijn: ze geeft verbondenheid, maar te veel onderbrekingen leiden tot stress en uitputting.

Les 4: Digitale deconnectie blijkt geen radicale breuk, maar bestaat uit kleine, bewuste keuzes die focus, herstel en welzijn bevorderen.

Les 5: De rode draad is dat motivatie in hybride werken vooral afhangt van hoe afspraken, communicatie en leiderschap vorm krijgen, niet van het aantal dagen op kantoor of thuis.

foto: Mediahuis/Getty