Waak 60

Kuurnse maatwerkbedrijf WAAK staat 60 jaar op de bres pro sociaal ondernemerschap

KUURNE - WAAK, het maatwerkbedrijf uit Kuurne dat zich toelegt op de tewerkstelling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, bestaat 60 jaar. Het grootste maatwerkbedrijf van West-Vlaanderen telt meer dan 2.100 medewerkers (1.700 maatwerkers, 400 medewerkers omkaderend personeel), die samen vier verschillende industriële activiteiten en diensten uitoefenen. Dankzij voortdurende investeringen in technologie, innovatie en opleiding en de samenwerkingen met reguliere bedrijven is WAAK uitgegroeid tot dé maatwerkreferentie in Vlaanderen en ver daarbuiten. Op die manier slaagt het maatwerkbedrijf erin om zowel economische als sociale meerwaarde te creëren.

WAAK, het grootste maatwerkbedrijf van Vlaanderen, viert dit jaar haar 60-jarig bestaan. Het Kuurnse maatwerkbedrijf heeft zich sinds de oprichting in 1965 ontpopt tot een vaste waarde op het vlak van industriële toelevering, diensten en inclusieve tewerkstelling voor
mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het bijzijn van onder meer de Kuurnse burgervader Francis Benoit, de oprichter van WAAK Gerard Maes, en de vorige directeurs van WAAK, gaf algemeen directeur Tim Vannieuwenhuyse zopas het startschot van dit
jubileumjaar.
Tim Vannieuwenhuyse blaakt van trots als hij van wal steekt: “60 is geen typisch ronde mijlpaal zoals 50 of 100, maar het is wel een symbool van degelijkheid, stabiliteit en duurzaamheid”, aldus de alom gerespecteerde algemeen directeur. “Die 60 jaren vormen solide fundamenten waarop WAAK vandaag nog steeds steunt. Dankzij haar stevige wortels is WAAK in staat om zich staande te houden in een volatiele wereld die razendsnel evolueert.”

Van alle markten thuis

Het is niet eens overdreven te stellen dat WAAK van alle markten thuis is. In zijn toespraak blikte Tim Vannieuwenhuyse terug op zes strategische sleutelmomenten die WAAK hebben gevormd tot de organisatie die ze vandaag is:
1. De vestiging tussen de bedrijven van Bedrijvenpark Kortrijk-Noord. Zij waren de eerste klanten van WAAK en veel van hen werken nog steeds met WAAK samen. Het zorgde voor de noodzakelijke lokale verankering.
2. De keuze voor een breed, internationaal afzetgebied. Zo is Duitsland na Vlaanderen de op een na grootste afzetmarkt voor WAAK en voor de assemblage van kabels richt het maatwerkbedrijf zich vooral op de Scandinavische HVAC-markt.
3. De keuze voor de automotive sector. WAAK biedt haar klanten de hoogste kwaliteit. Dat kwaliteitsstreven en het ontwikkelen van geavanceerde kwaliteitssystemen heeft WAAK zich eigen gemaakt als toeleverancier voor de automobielsector. Omwille van
veiligheid gelden daar ‘zero-defect normen’. Die ervaring komt nog steeds van pas bij de ontwikkeling van airconditioning-, zonweringssysteem- en warmtepompkabels of behuizingen voor laadpalen of vrachtwagenonderdelen.
4. De keuze om haar activiteiten te diversifiëren. WAAK biedt 4 uiteenlopende activiteiten aan: kabel-, metaal- en kunststofassemblage en B2B-diensten (schilder-, poets- en groendienst en inhouse diensten aan andere bedrijven). Dankzij deze diversificatie is
WAAK beter bestand tegen economische instabiliteit.
5. De keuze om te investeren in innovatie. WAAK richtte hiertoe een expertisecentrum op. Hierdoor wordt ook moeilijk werk toch behapbaar voor maatwerkers. Zo kan WAAK kiezen voor complexere opdrachten met een hoge toegevoegde waarde.
6. De keuze om te investeren in het opleiden van maatwerkers. WAAK startte daarom vorig jaar een officieel erkend opleidingscentrum op. Een betere opleiding resulteert niet alleen in kwalitatievere producten, het maakt hen ook sterker op professioneel én
persoonlijk vlak – wat hen betere kansen biedt op de arbeidsmarkt en in het leven.