Lano Hockey Lier_Herakles_Pers_2

Lano doet zijn voordeel bij de hockey rage

HARELBEKE - Het is relatief onbekend maar 'tapijtproducent' Lano heeft ook een niet onbelangrijke divisie kunstgras, waar vooral de sportsector vragende partij is. De zomer van Lano Sports kleurt dezer dagen alvast lekker warm met dank aan een reeks bestellingen uit de hockey wereld. Deze zomer vindt het EK Hockey plaats in Antwerpen en Lano mocht zijn aanbod toeleveren. Hockey is internationaal de snelst groeiende sport en West-Vlaamse knowhow en kwaliteit dragen bij aan die opmars. De laatste vijf jaar legde Lano Sports ongeveer 100 hockeyvelden aan. Meer dan de helft in Ierland en het VK, maar evengoed in Singapore, Egypte en India. Ook Belgische clubs en gemeenten blijven investeren in de kunstgrasvelden van Lano Sports.

Lano Sports ontstond in 1984 als business unit binnen Lano. Op 35 jaar tijd bouwde Lano Sports uitgebreide knowhow en expertise op in de kunstgras sector, met velden voor voetbal, hockey, rugby, tennis en andere sporten. Naast sportvelden produceert de unit ook kunstgras voor hotels en residentiële projecten. Lano Sports telt 10 voltijdse medewerkers en kan in drukke periodes rekenen op de steun van de 440 andere medewerkers in de Lano-groep.

Als de Red Lions of Red Panthers deze zomer een nieuwe trofee in de lucht steken, zal dat op hoogwaardig kunstgras van Lano Sports gebeuren. De succesvolle business unit van tapijtenfabrikant Lano uit het West-Vlaamse Harelbeke ligt als ‘preferred supplier’ van de internationale hockeyfederatie FIH al jaren mee aan de basis van de Belgische hockeygekte. De kroon op het werk? Het EK hockey en de nieuwe FIH Pro League vinden dit jaar plaats op Lano-velden.

Lano Sports installeerde 35 jaar geleden een van de eerste kunstgrasvelden in Europa voor voetbalclub RSC Anderlecht, toen een ware revolutie in de sportwereld. Inmiddels zijn de West-Vlaamse sportvelden in alle uithoeken van de wereld te vinden: van de Kaaimaneilanden tot Nieuw-Caledonië.

Focus op innovatie

Hockey neemt daarbij meer en meer een prominente plaats in. "Wij werken sinds jaar en dag samen met internationale sportorganisaties zoals FIFA en FIH”, vertelt Joe Lano, CEO bij Lano. “Beide partnerships gaven ons merk een enorme boost. Zo voldoen onze S•Tec Solution-watervelden voor hockey aan de strengste FIH-eisen, wat ons het statuut van FIH preferred supplier opleverde. Een hele eer, want zo zijn er maar zes ter wereld. Ook de spelers zijn steevast enthousiast. De hoge turfdichtheid van het fijne garen zorgt voor een snellere balcirculatie, een optimale voetgrip en een evenwichtig speelveld."

Met een eigen R&D-afdeling zorgt Lano Sports ervoor dat de totaalsystemen voor kunstgrasvelden altijd mee zijn met de laatste trends. “Zo is de levensduur van de velden onze grootste troef”, laat Joe Lano weten. “De kunstgrasvezels zijn na jaren intensief gebruik nog even veerkrachtig. Daarnaast zijn we lang geleden al op de kar gesprongen van duurzaam ondernemen. Een traditioneel waterveld voor hockey verbruikt bijvoorbeeld een enorme hoeveelheid water per wedstrijd. Dankzij een voortdurende focus op productontwikkeling brachten we dat verbruik terug met 60%. Iets wat ons ook toelaat om velden te leveren in drogere gebieden, zoals Afrika.”