linumgroup – Multimodaal – LCZ – Inoac-02 (002)

Linum Europe drijft zijn inspanningen pro multimodaal op

KUURNE - Linum Europe, een toonaangevende speler in de distributie van accessoires voor airconditioning- en warmtepompinstallaties, heeft zijn logistieke processen aanzienlijk geoptimaliseerd. De jaarlijkse importstroom van minstens 70 stuks 40ft containers uit Thailand, gevuld met koelleidingen, zal vanaf nu deels via binnenwateren plaatsvinden. Dit vormt een belangrijke stap in de verduurzaming van hun transportketen en vermindert de ecologische voetafdruk van de onderneming aanzienlijk.

Tot hiertoe arriveerden de containers via de haven van Antwerpen, waarna ze per vrachtwagen naar de magazijnen in Kuurne werden vervoerd. Dit betrof een rit van 117,7 kilometer enkele reis, met een jaarlijks totaal van liefst 16.478 kilometer aan wegtransport.

Dankzij een studie uitgevoerd door Multimodaal. Vlaanderen – een business unit van VIL vzw – én ondersteund door POM West-Vlaanderen, is de route geoptimaliseerd door het gebruik van binnenvaart. De containers zullen nu via de deep sea terminal in Antwerpen naar het logistiek centrum LCZ in Zwevegem worden gebracht, waarna nog een rit van slechts 13,4 kilometer per vrachtwagen na het lossen volgt naar Kuurne.

Duurzaam en efficiënt

Deze modal shift heeft niet alleen een enorme impact op de reductie van het aantal gereden wegkilometers – van 16.478 km naar slechts 1.876 km – maar leidt ook tot een substantiële verlaging van de CO2-uitstoot. Jaarlijks wordt de CO2-uitstoot met 65% verminderd, van 22.458 ton naar 7.883 ton. Dit is een directe bijdrage aan de verduurzaming van het transport en past binnen de bredere strategie van Linum Europe om zijn ecologische impact te verlagen.

Jan Vanderbeke, CEO van Linum Europe, verklaarde naar aanleiding van deze modal shift: “Deze logistieke optimalisatie is voor ons niet enkel een strategische zet om onze efficiëntie te verbeteren, maar ook een belangrijke stap richting duurzaamheid. Door gebruik te maken van de binnenvaart voor de importstroom uit Azië, kunnen we niet alleen de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen, maar ook bijdragen aan een schoner en duurzamer transportnetwerk. We zijn er trots op dat we onze ecologische verantwoordelijkheid serieus nemen en blijven zoeken naar innovatieve oplossingen voor een duurzamere toekomst.”

Verbetering van de logistieke stroom

De nieuwe oplossing biedt aanzienlijke voordelen voor de logistieke stroom van de producten. Door het transport via binnenwateren te combineren met wegtransport voor het laatste deel van de route, kan het bedrijf de snelheid van de levering verbeteren en tegelijkertijd de druk op het wegverkeer verminderen.

Dit komt niet alleen ten goede aan de efficiëntie van de organisatie, maar draagt ook bij aan minder files en een kleinere belasting van de infrastructuur, zo laat Linum weten.