Product Made in West-Vlaanderen Stempel (002)

Made in West-Vlaanderen bestaat tien jaar

KORTRIJK - Op 4 oktober 2015 begon Made in West-Vlaanderen met zijn dagelijkse nieuwsbrieven. Toen nog met nul lezers, vandaag met een dagelijks bereik van +/ 80.000 en - u leest het goed - inmiddels al ruim 12.500 gepubliceerde artikels. Made in West-Vlaanderen was in 2015 de jongste telg binnen de Made in-familie van Mediahuis, een familie die 7 'dochters' telt: in de 5 Vlaamse provincies + de regio's Kempen en Mechelen. Bij tien jaar Made in West-Vlaanderen willen we vooral onze uitermate trouwe lezers danken, die - zoals deze nieuwsbrief - geloven in het positief effect van ondernemerschap op de hele maatschappij. Met een gezond kritische journalistieke inslag als leidraad.   

Morgen: reacties op tien jaar Made in West-Vlaanderen  

De eerste 5 artikels die op 4 oktober 2015 verschenen in de eerste nieuwsbrief van Made in West-Vlaanderen, waren:

  1. https://www.made-in.be/west-vlaanderen/jean-pierre-saelen-communicatie-is-essentieel-voor-het-bedrijfsleven/
  2. https://www.made-in.be/west-vlaanderen/aflossing-van-de-wacht-bij-voka/
  3. https://www.made-in.be/west-vlaanderen/brouwerij-vander-ghinste-investeert-10-miljoen-euro/
  4. https://www.made-in.be/west-vlaanderen/jan-d-hondt-wil-verschil-maken-in-fotografie/
  5. https://www.made-in.be/west-vlaanderen/meli-viert-negentig-jaar/

Het nieuws uit deze regio’s verscheen het meest in West-Vlaanderen:

  1. Kortrijk 28%
  2. Brugge 14%
  3. Roeselare 10%
  4. Waregem 8%
  5. Oostende 8%

De meest gelezen rubrieken in West-Vlaanderen zijn: Familiezaken, InMemoriam, Met vallen en opstaan en Spraakmakend.

De top 5-sectoren met het meeste bereik in West-Vlaanderen waren in die volgorde: horeca, bouw & immo, retail, industrie en diensten.

  1. Bouw & Immo
  2. Retail

Dit zijn de 10 best gelezen artikels in West-Vlaanderen:

  1. https://www.made-in.be/west-vlaanderen/vijf-west-vlaamse-ziekenhuizen-duiken-in-het-rood-zes-ziekenhuizen-pakken-uit-met-winst/ 89.361 pv
  2. https://www.made-in.be/west-vlaanderen/valerie-vanhonsebrouck-opent-spectaculair-indoor-pretpark-in-knokke-heist/ 63.374 pv
  3. https://www.made-in.be/west-vlaanderen/willy-naessens-haalt-nog-eens-een-overnamecheque-boven/ 59.390 pv
  4. https://www.made-in.be/west-vlaanderen/zeven-west-vlaamse-steden-in-top-vijftien-met-grootste-schuldenberg/ 51.570 pv
  5. https://www.made-in.be/west-vlaanderen/zoute-grand-prix-maakte-schuldenput-van-bijna-5-miljoen-euro/ 45.047 pv
  6. http://made-in.be/west-vlaanderen/paul-gheysens-en-stephane-conter-ontbinden-knokke-hippique/ 44.488 pv
  7. http://made-in.be/west-vlaanderen/families-de-clerck-tekenen-voor-een-mega-investering-in-de-andalusische-hotelsector/ 40.352 pv
  8. http://made-in.be/west-vlaanderen/gewezen-profvoetballer-tom-de-sutter-profileert-zich-aan-de-zijde-van-marc-coucke-als-volwaardig-ondernemer/ 39.944 pv
  9. .http://made-in.be/west-vlaanderen/ghistelinck-krijgt-groen-licht-voor-mega-overname/ 38.991 pv
  10. http://made-in.be/west-vlaanderen/floris-van-der-veken-hof-van-cleve-begint-aan-een-nieuw-hoofdstuk-met-een-nieuwe-naam/ 32.135

In 2025 haalde Made in West-Vlaanderen gemiddeld 448.379 pageviews per maand. De dag met de hoogste cijfers dit jaar was 21 augustus met 35.139 pageviews.

In West-Vlaanderen volgen 10.617 ondernemers ons op Facebook en 25.988 op LinkedIn..

Meer dan 10.000 ondernemers zijn ingeschreven op de dagelijkse nieuwsbrief in West-Vlaanderen. We versturen 20 verschillende nieuwsbrieven (daily, weekly, sector). De dagelijkse nieuwsbrief haalt een gemiddelde CTOR (Click To Open Rate) van 34%, wat bijzonder hoog is. 61% leest mobiel, 35% via desktop en 4% via tablet.

Vanwaar komt ons bereik in West-Vlaanderen (cijfers 2025)?

  • Social media (Facebook, LinkedIn): 15%
  • Direct verkeer: 17%
  • Nieuwsbrieven: 14%
  • Kranten (cross content): 9%
  • SEO (Google, etc.): 38%
  • Andere: 7%

We gingen ook live in West-Vlaanderen: https://www.made-in.be/west-vlaanderen/made-in-west-vlaanderen-live-the-aftermovie/

Onze huidige structurele partners in de regio zijn SBB, CIAC Fleet, FIT en POM West-Vlaanderen.

Winnaars van De Strafste Onderneemster waren Saskia Soete De Boosere (Xpo Group), Caroline Vanheede (Vanheede), Iris Vandaele (Damaco Group) en Patricia Adriaens (Fribona).

De winnaars van Hét Product Made in West-Vlaanderen waren Jules Destrooper (2024) en Revor Group (2023).

Nog dit: tijdens de ontnuchterende corona-periode werd elke dag een ondernemer bevraagd over zijn bevindingen, en al die getuigenissen werden achteraf door auteur Karel Cambien (foto) gebundeld in een boekje ‘De klare kijk op corona’. Een boeinde tijdsopname.

(KC)