KORTRIJK – Maandag reikte de KU Leuven op Campus Kulak Kortrijk een eredoctoraat uit aan Michael Porter, professor aan de Harvard Business School en expert op het gebied van strategisch management. Op diezelfde dag wist Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen de topeconoom ook te strikken voor een lezing. Thema: waarom elke organisatie nood heeft aan een augmented reality strategie? 600 West-Vlaamse ondernemers kwamen af op de lezing.
Michael Porter is al decennia lang dé referentie op vlak van bedrijfseconomie en strategisch management. Jean Van Marcke noemt hem zelfs al decennia lang zijn persoonlijke goeroe. In Kortrijk Xpo kwam Porter de bedrijven uit de regio uitleggen hoe ze zich best kunnen aanpassen aan de nieuwe wereld die overloopt van slimme apparaten en waarin de digitale transformatie een hoeksteen van succes wordt. Hij had het meer bepaald over het impact dat augmented reality zal hebben op bedrijven groot of klein. Hij staafde zijn betoog met enkele concrete voorbeelden. In een video liet hij zien hoe een arbeider met een clark veel sneller de weg kan vinden naar de gewenste goederen in zijn opslagmagazijn. Een opgelichte zone toont precies aan waar hij moet zijn. Winst in tijd, winst in productiviteit.
Michael Porter wees duidelijk op de bottom line van zijn betoog: augmented reality zal hoe dan ook een steeds grotere rol spelen binnen bedrijven. De reden is eenvoudig: het zorgt voor meer efficiëntie en dat is wat de bedrijven altijd nastreven. Dit zal ook voor jobcreatie zorgen, aldus Porter. De klassieke arbeiders van vroeger zullen zich wel moeten herscholen en opwerken tot IT-techneuten. “Dat zal hen alleen maar een meer interessante job bezorgen”, aldus de goeroe van Harvard die sterk gelooft in de meerwaarde van een augmented reality bril die real time info bezorgt en de zaken aanstuurt. Waarom de Google-bril dan niet meteen een succes is, liet hij in een interview achteraf helemaal in het midden.
Michael Porter gaf ook de doemdenkers -die menen dat de machine ooit de mens zal overpoweren– lik op stuk. De menselijke factor zal altijd de belangrijkste blijven en de bovenhand houden, zelfs in tijden van augmented reality, aldus een zelfverzekerde Porter.