Grandeco 25

Moederbedrijf boven Tieltse Grandeco toont zich immer ambitieus in de sector van de muurbekleding

TIELT - Het is een vast gegeven sinds jaren bij het Tieltse textielbedrijf Grandeco, specialist in high end muurdecoratie: groeien is de enige constante. Onder impuls van CEO Patrick Molemans (links op de foto) heeft het moederbedrijf The Wallfashion House zich ontpopt tot niet alleen een multifunctionele speler (met 4 aparte bedrijven waaronder het Tieltse Grandeco) maar ook tot de grootste Europese speler in zijn sector.       

Indrukwekkend. Het is een woord dat perfect past bij The Wallfashion House. Zeg nu zelf: meer dan 600 medewerkers, en tien vestigingen over heel Europa waaronder dus Grandeco in Tielt.

De hele groep produceert jaarlijks 20 miljoen rollen wandbekleding in meer dan 1.000 (u leest het goed) designs. Volgens de laatst beschikbare cijfers goed voor een jaaromzet van circa 150 miljoen euro, en onder de vleugels van twee machtige private equity groepen (GIMV en Down2Earth Capital) still growing. Het management is mede-aandeelhouder voor een minderheid.

Leider en geen volger

CEO Patrick Molemans beklemtoont het graag: het succes heeft alles te maken met vier sleutelwoorden. En die sleutelwoorden heten innovatie, esthetiek, duurzaamheid en customer intimacy.

“Onder impuls van onze aandeelhouders, die in 2020 het roer in handen namen, werd gekozen voor een dubbele weg vooruit”, zegt Molemans. “Eén: leider zijn in muurdecoratie en dat is meer dan enkel behang. Twee: een vooraanstaande rol spelen als het over consolidatie gaat. Dat laatste axioma vertaalde zich in een reeks overnames in het buitenland (het Duitse Rasch, het Britse Holden en het Nederlandse WallSupply). En daar zal het ook in de toekomst niet bij blijven. We willen een leider zijn, geen volger. Altijd en opnieuw innoveren is de meest directe weg om die ambitie waar te maken. Omdat de Beneluxmarkt te klein is an sich, moeten we wel volop de Europese kaart trekken, en ook buiten Europa zal je onze producten vinden. We zijn er best fier op ook: 99 procent van onze business is gerelateerd aan het buitenland.”