FEELDS

Nichespeler FEELDS vliegt uit het koekoeksnest van het Bedrijvencentrum Waregem

WAREGEM - FEELDS, opgericht in 2016 door Werner Goemaere, ontwikkelt, produceert en verkoopt wereldwijd aan de B2B-markt  kunstgras voor residentiële en commerciële toepassingen.  Op 5 jaar is FEELDS uitgegroeid tot een succesvolle wereldspeler in de kunstgrasindustrie met een team van ervaren professionals. Binnen enkele weken verhuist het bedrijf van zijn eerste warme nestje in het Bedrijvencentrum van Waregem naar een eigen nieuw state-of-art gebouw met kantoren, showroom en logistiek platform in hetzelfde Waregem.

Bij het opstarten van een onderneming heb je enorm veel aan je hoofd. Je bent gefocust op klanten binnenhalen, waarbij je geen tijd wenst te verliezen met honderd praktische zaken. Je start ook niet met een team van medewerkers die alles voor je regelen. In een Bedrijvencentrum (zoals dat van Waregem) krijgen starters heel wat gemeenschappelijke faciliteiten van een groot bedrijf: kantoren, magazijnen, vergaderzalen, receptie, telefoon permanentie. Er worden ook behoorlijk wat administratieve taken ingevuld door het Bedrijvencentrum (BC). "Maar na gemiddeld vijf jaar kunnen de starters het nest uitvliegen en volledig op eigen benen staan", zegt Manu Tuytens, die de zaken met raad en daad aanstuurt in het Bedrijvencentrum van Waregem. "Dat is de logica zelve. Maar mede dankzij de flexibiliteit en de faciliteiten dat het BC Waregem bood, heeft FEELDS zich continu kunnen focussen op zijn groei."

Expertise aan boord

Werner Goemaere, zelf twintig jaar gepokt en gemazeld in de textielsector, heeft de snelle opmars van zijn start-up onder meer te danken aan zijn succesvolle zoektocht naar co-investeerders. In 2020 stapten bekende namen uit het ondernemersleven mee aan boord als kapitaalverschaffers. Manu Tuytens (Concordia), textilien Marc Verleyen (ex-Beaulieu) en Walter Mastelinck (ex-Transics) vervoegden de raad van bestuur en brachten naast een kapitaalinjectie ook een stevige portie kennis en ervaring met zich mee.

"De technische kennis van Marc Verleyen, stuwde ons meteen vijf verdiepingen hoger", aldus Goemaere. "We zijn nu bijvoorbeeld de enige in de Benelux die voor landscaping 70 mm dikte kan aanbieden. De markt kijkt naar ons als referentie. Ook qua duurzaamheid van ons product hebben we op vijf jaar tijd enorme stappen vooruit gezet."

De weg naar internationalisering

FEELDS is op vijf jaar tijd uitgegroeid tot een mooi succesverhaal. Onder meer via een aanwezigheid op de beurs Domotex in Hannover, wist het zich ook meteen internationaal te profileren.

FEELDS is  inmiddels actief in 31 landen binnen en buiten Europa en richt zich als high-end leverancier naar een hoger marktsegment dat op zoek is naar kwaliteit en duurzaamheid. Het bedrijf levert kunstgras oplossingen aan de leisure & landscaping markt. De focus ligt daarbij op residentiële en vrijetijdsprojecten. "We werken in het buitenland altijd in een B2B context, en richten ons naar retailers, importeurs of  distributeurs", zegt Werner Goemaere. "In bepaalde landen hebben we ook eigen vertegenwoordigers. Onze exportmanager die zes talen spreekt, trekt de wereld in en opent de deuren."

In januari eerstkomend neemt FEELDS zijn intrek in een nieuw gebouw, aan de overzijde van de kantoren van Concordia. Op vijf jaar tijd is het bedrijf danig gegroeid. Het productieproces an sich wordt uitbesteed bij diverse loontufters binnen Europa, maar de regie (ontwerpen, inkoop garens, finale afwerking) blijft met zeven vaste medewerkers in eigen handen.