Bar Bernard

Nieuwe Bar Bernard in Watou zorgt voor hemels gevoel

WATOU – De brouwerij Sint-Bernardus heeft een nieuwe vleugel aangebouwd aan de bestaande installaties. Het bevat een logistiek centrum, met op de bovenste verdieping een indrukwekkend en zelfs uniek toetje op de taart: Bar Bernard. CEO Hans Depypere van de streekbrouwerij wil zijn zaak meer visibiliteit en bekendheid geven en ook meer dan ooit helpen instaan voor de toeristische roeping van de regio die wel eens wordt omschreven als het Toscane van Vlaanderen.

Een unieke 360 graden uitkijktoren met vergezichten van wel veertig kilometer. Een bierhemel. Een horeca-zaak die qua ligging midden de natuur amper zijn gelijke kent. De nieuwe Bar Bernard, high in the sky, is een beleving op zich. Of, zoals de Fransen zeggen “ça vaut le détour.” Het geheel is opgetrokken met niets dan hoge glasramen en met een indrukwekkend groot terras waar het oog, naast de smaakpapillen, permanent wordt verwend. Het buitenmeubilair -hoe kan het anders dan van het Poperingse Extremis- geeft het geheel een extra cachet en een creatieve toets.

CEO Hans Depypere ziet in Bar Bernard de mogelijkheid om, naast de klassieke tafelgerechten, ook zijn acht bieren aan de man/vrouw te brengen in een uniek kader. Maar er is ook meer: het toerisme in de regio trekt aan, en dat vraagt om opvang en faciliteiten. Enkele jaren terug opende brouwerij Sint-Bernardus al een B&B next door, nu was het tijd voor een klasrijke horecazaak. Straks worden ook fietsen verhuurd om de hoppe- en landbouwregio beter te leren kennen en daarna de interne mens te versterken in de wondere wereld van Bar Bernard.

Bar Bernard kan tot 300 mensen ontvangen (120 inhouse, 180 dankzij het grote terras). Er wordt geen investeringsbedrag bekend gemaakt. Maar de return on investment staat nu al vast. Brouwerij Sint-Bernardus, goed voor een productie van 40.000 hectoliter is een evergreen in het West-Vlaamse brouwerijlandschap. Het gerstenat uit Watou behoort volgens echte bierkenners tot de top als het om smaak gaat en dat weten ze ook in het buitenland, en dan vooral in de VS.