Couvreur Olivia 2

Olivia Couvreur genomineerd voor de meest beloftevolle jonge onderneemster van het jaar

KORTRIJK - Dit jaar zal West-Vlaanderen niet de winnaar afleveren voor de WOMED-award. Merkwaardig op zijn minst, maar geen enkele West-Vlaamse onderneemster haalde de shortlist met vier kandidaten. Bij de beloftevolle onderneemster van het jaar zal Olivia Couvreur met haar nieuwe schoenenmerk Cara Rosa de West-Vlaamse eer verdedigen. Vorig jaar won Elien Pieters (Gediflora) de WOMED-award.  

Dames hebben doorgaans iets met schoenen. Olivia Couvreur, amper 29, alvast ook. Ze ontwerpt met name haar eigen damesschoenen. Ze noemt het zelf een droom die in vervulling gaat. Haar bedrijf luistert naar de naam Cara Rosa. In Het Nieuwsblad zegt ze dat Cara Rosa het eerste Belgische schoenenmerk is dat geklede damesschoenen laat aanvoelen als geklede sneakers. Het schoenenlabel voor actieve vrouwen ambieert een combinatie van comfort en elegantie dankzij de integratie van comfortabele sneakerzolen in een elegante schoen met een maximale hakhoogte van 5 centimeter. "Zo kunnen we het beste van twee werelden bieden en iedereen laten genieten van la dolce vita", aldus Couvreur.

De shop van Olivia Couvreur bevindt zich in de verkeersvrije Korte Steenstraat in Kortrijk. Zelf staat ze in voor de research en het ontwerpen van de schoenen. De productie wordt uitbesteed bij twee Italiaanse familiebedrijven.

Ook Marie Van den Broeck haalt met haar bedrijfje My Add on de finale van de beloftevolle onderneemster van het jaar. Zij is een Oost-Vlaamse maar heeft van bij de start haar tenten opgeslaan in Kortrijk (Hangar K). Marie noemt zichzelf probleemoplosser én ondernemer. "Zo is mijn idee voor het comfortabeler maken van krukken gestart bij mijn oma", vertelt ze. "De krukken vielen steeds op de grond en ze deden haar pijn. Met een simpele oplossing toverde ik terug een glimlach op haar gezicht. Door out of the box te denken, kan een slimme aanpassing een wereld van verschil maken. Dat is mijn drive."