GenX Records

Ondernemerstrio Patrick Hanssens-Philip Depondt-Hans Verbeke wekt het concept van de oude platenwinkel opnieuw tot leven

KORTRIJK - Sinds kort hebben rasondernemers en boezemvrienden Patrick Hanssens (marketing- en communicatiebureau BOA, Lauwe) en Philip Depondt, samen met Hans Verbeke, hun droom in werkelijkheid omgezet: een zaak starten waar de klassieke vinylplaat opnieuw het middelpunt van het universum uitstraalt. De ambitie is groot: tegen eind 2023 tien soortgelijke zaken openen in middelgrote of grote Vlaamse steden.   

Voor wie het nog niet zou zijn opgevallen: vinyl is opnieuw helemaal terug. Hetzelfde geldt ook voor de good old platendraaiers en stereoketens van weleer. Dat en nog veel meer (denk ook aan hippe t-shirts met een knipoog naar muziek) is terug te vinden in de pas geopende zaak GenX Records in hartje Kortrijk. De winkel bestaat uit twee delen: rechts de muziek, links een shop-in-the-shop (Dojo-Market) met comics collectibles.  Dojo-Market wordt gerund door Hélène Mylle.

"We konden voor deze opstart ook rekenen op behoorlijk wat steun van het stadsbestuur, middels een aantrekkingspremie van 15.000 euro", aldus de initiatiefnemers. "Met GenX willen we twee doelpublieken aanspreken: de rijpere generatie en de zogenaamde X-generatie. Ze moeten allebei aan hun trekken kunnen komen. Wat de muziek betreft bieden we een zo breed mogelijk aanbod: pop, rock & roll, punk, disco, new wave, enzovoort. Engels, Frans, Vlaams, alles kan.

Vinylplaten zijn in, en dat merk je, de interesse is groot. Het aanbod halen ze enerzijds bij verzamelaars en anderzijds in het nabije buitenland (Engeland, Nederland, Frankrijk). "Voor unieke platen of collector items worden soms ongelooflijke bedragen betaald", weten de beide ondernemers.

Versnelde uitrol

Naast Philip Depondt (de financieel-administratieve vennoot) en Patrick Hanssens (het creatieve brein), die elk tekenen voor 37 procent van de aandelen in de start-up, is ook muziekkenner par excellence Hans Verbeke (25 procent) mee aan boord. Deze laatste runt de shop effectief op dagdagelijkse basis. Naast het muziekgedeelte is er ook plaats voor allerlei attributen, figuren en boeken uit de Japanse en de Amerikaanse subcultuur, iets waar vooral de jeugd danig schrijnt op te kikken.

Patrick Hanssens en Philip Depondt kijken nu al verder dan alleen maar naar Kortrijk, waar een erg beloftevolle start werd genomen. Het ligt in de bedoeling om ook in Gent neer te strijken met een gelijkaardig concept. In 2023 moet er dan een versnelde uitrol volgen, waarbij de ambitie op tien winkels wordt gelegd. Het is ook de bedoeling om asap met een dubbele lijn te werken: klassieke winkel naast webshop.