laadpaal

Oostende krijgt eerste van 2.500 publieke laadpalen

De elektrische wagen mag dan wel bestempeld worden als het voertuig van de toekomst, zolang er onvoldoende publieke laadpalen zijn zal een definitieve doorbraak op zich laten wachten. Dat is ook de redenering van minister van Energie Bart Tommelein. Om aan het euvel te verhelpen, worden daarom 2.500 nieuwe publieke laadpalen in gebruik genomen over heel Vlaanderen. Het project komt tot stand in samenwerking met netbeheerders Infrax en Eandis. Oostende kreeg zopas de primeur, allicht niet toevallig omdat Tommelein zelf afkomstig is uit Oostende.

Uit studies blijkt dat elektrische wagens vooral "thuis" worden opgeladen. Daarnaast zullen ook bedrijven een rol spelen als ze een eigen laadpaal ter beschikking stellen. Maar dan nog is er grote behoefte aan publieke laadpalen. Een ritje met een elektrische auto kan nu nog danig tegenvallen wegens gebrek aan laadpunten.

Tommelein weet waarover hij spreekt. Hij laat zich rijden in een elektrische wagen (een Tesla) maar die wagen komt meer dan eens in de problemen als grote afstanden moeten overbrugd worden. De minister heeft dan ook beslist om een hybride wagen van Volvo Gent aan te schaffen. Maar zelfs dan zullen publieke laadpalen dus hun nut bewijzen. Bart Tommelein vindt dat hij met de aankoop van een auto die geassembleerd wordt in Vlaanderen, ook een positief signaal uitstuurt omtrent onze eigen industrie.