Kan u zichzelf even voorstellen?
Liesbeth Claeys: Ik ben oprichtster van het creative agency Perfect Story en van de community Ladies on the Road. En ik ben sinds kort ook auteur.
Wat kan u kwijt over uw huidige gezinssituatie en persoonlijke achtergrond?
Ik heb een relatie, mijn vriend is zelf ook ondernemer en is mijn meest kritische fan. Ik heb een bachelor Recreatiemanagement en via mijn job op het hoofdkantoor van TUI ben ik eerder toevallig in de communicatie gerold. Het is wel zo dat ik als kind al enorm veel fantasie had en altijd veel creatieve ideeën had. Ook opstelletjes schrijven was iets wat ik enorm graag deed. Na mijn aanwerving op de communicatiedienst ben ik mij beginnen bijscholen. Zo volgde ik een opleiding tot communicatieverantwoordelijke en een postgraduaat digitale marketing.
Hoe ben je met je eigen verhaal begonnen?
In oktober 2020 zegde ik mijn job van de ene op de andere dag vaarwel. Ik werkte toen al lang niet meer bij TUI, maar bij een bedrijf dat ik niet bij naam wil noemen. Ik gaf mijn ontslag uit onvrede met het beleid en startte vanaf nul met een eigen bedrijf Perfect Story. Aanvankelijk nog als freelance copywriter, maar ik liet me al vlug omringen door een team van specialisten met aanvullende skills. Zo zijn we nu geëvolueerd naar een full service marketingbureau. Voorlopig bestaat mijn team uit 4 freelancers en mezelf, maar ik ben wel op zoek naar mijn eerste vaste medewerker. Zelf ben ik nog steeds verantwoordelijk voor copywriting, maar ik doe ook alle project management en klantencontact. Vandaag is Perfect Story een full service marketingbureau, een one-stop-shop als het ware voor solo-ondernemers en familiale kmo’s die willen ontzorgd worden bij hun marketing- en communicatietaken. Ze kunnen bij ons terecht voor copywriting, fotografie, digitale marketing, webdesign, social media, en andere taken.
Lees ook: Dit zijn de 5 genomineerden voor ‘De strafste onderneemster’ van West-Vlaanderen
We noemen onszelf heel graag een compagnon de route die mee juicht langs de zijlijn, maar die ook meegroeit met de klanten. We hebben momenteel een 40-tal klanten, zowel binnen als buiten West-Vlaanderen. We krijgen lof omwille van onze persoonlijke aanpak, onze oplossingen op maat en onze out-of-the-box ideeën. Als er één woord is dat Perfect Story omschrijft, dan is het wel no-nonsense. Verwacht van ons geen oeverloze brainstorms, onbegrijpelijk vakjargon of onnodig hoge facturen. Wij pakken elk project echt in handen en zorgen voor een perfect eindresultaat. Onze slogan is niet voor niks: wij maken jou(w) content. Ik heb ook een perfectionistisch kantje, dus de naam van mijn bedrijf was gauw gevonden.
Wat zijn de ambities en toekomstplannen voor het bedrijf, op korte en langere termijn?
Ik wil dit jaar graag 2 vaste medewerkers in dienst nemen, bovenop mijn team van freelancers. Een masterplan op lange termijn heb ik niet. Ik wil vooral dat mijn klanten tevreden zijn en dat we met hen mee kunnen groeien. Uiteraard wil ik wel Perfect Story verder op de kaart zetten, sowieso.
Waaraan heb je de nominatie voor ‘strafste onderneemster’ volgens u te danken en hoe ga je persoonlijk om met die erkenning?
Het heeft te maken met verschillende zaken. Ik heb een heel nauwe band met mijn klanten en ik merk ook dat ik voor heel wat onderneemsters binnen de Ladies on the Road-community een voorbeeldfunctie heb. Met mijn community Ladies on the Road focus ik me volledig op vrouwelijk ondernemerschap omdat ik het broodnodig vind dat we elkaar inspireren en op een ongedwongen manier netwerken. De meeste onderneemsters houden niet van het pure sales netwerken en die vinden Ladies on the Road net een verademing omdat er bij ons aandacht is voor de vrouw achter de onderneming.
Wat zijn uw ervaringen met vrouwelijk ondernemerschap? Waar word je als vrouw specifiek mee geconfronteerd?
We worden steeds talrijker en dat kan ik alleen maar toejuichen. Toch merk ik dat wij vrouwen soms nog te veel twijfelen en daar wil met mijn events en retreats graag verandering in brengen.
Hoe kan je als vrouw het verschil maken in vergelijking met mannen?
Ik wil hier niet in clichés vervallen, maar ik denk dat vrouwen over het algemeen een beter empathisch vermogen hebben. Ik voel dus heel goed mijn klanten aan.
Wat is uw advies aan andere onderneemsters en bedrijfsleidsters (zowel starters als gevestigde waarden)?
Durf te springen en wees je er ook van bewust dat ondernemen geen lineair pad is, maar eentje met pieken en dalen. Daarmee maak ik trouwens graag een bruggetje naar mijn boek dat eind maart verschijnt. De titel is “Met vallen en opstaan” en dat is wat we zowel privé als professioneel moeten doen, telkens weer recht krabbelen na een tegenslag.
Stem hier mee!