Edgard Cooper Founders (Koen Louis Jürgen) – LR (002)

Oprichters van Edgard & Cooper maken hun American dream waar

KORTRIJK - In december 2022 maakte het Kortrijkse merk Edgard & Cooper, op een even ludieke als onverwachte wijze, zijn opwachting in de populaire tv-serie Emily in Paris. ‘Emily Cooper’ - een Amerikaanse die het leven in Europa ontdekte - was meteen verkocht door de opvallende verpakkingen en de missie met impact van het Belgische dierenvoedingsmerk. Nu, iets meer dan twee jaar later, maakt Edgard & Cooper zelf de sprong over de Atlantische Oceaan en naar een dierenvoedingsmarkt van meer dan 50 miljard dollar. 

 

Na de overname door General Mills in april 2024 zal het merk in juli van dit jaar officieel gelanceerd worden in heel de Verenigde Staten via een exclusief retailpartnerschap met PetSmart, een toonaangevende omnichannelretailer voor huisdieren. Dit opent de deur naar een dierenvoedingsmarkt van meer dan 50 miljard dollar en betekent een belangrijke stap in de internationale groei van Edgard & Cooper.

Binnenkort ontdekken hondenbaasjes in heel Amerika waarom het West-Vlaamse merk zo geliefd is in Europa: een gamma van natuurlijke brokken, natvoer en snacks, bereid met vers vlees, voedzame groenten en fruit, en recepten waar huisdieren oprecht blij van worden.

Belangrijke mijlpaal

De samenwerking met PetSmart is een belangrijke mijlpaal in de internationale ambities van Edgard & Cooper. Hoewel het merk in Europa onafhankelijk blijft opereren vanuit zijn thuisbasis in Kortrijk en onder leiding van de drie oprichters – Koen Bostoen, Louis Chalabi en Jürgen Degrande – krijgt het met de steun van General Mills nu de kans een veel groter publiek te bereiken.
“Het was altijd onze droom om Edgard & Cooper naar de VS te brengen”, aldus medeoprichter Louis Chalabi. “Dat we dit kunnen doen terwijl onze oprichters-honden, Edgard en Cooper, nog steeds bij ons zijn, maakt het ongelooflijk speciaal. Wat in 2014 begon als een missie om natuurlijke, voedzame voeding voor huisdieren te maken, bereikt nu nog meer huisdiereigenaars over de hele wereld. Daarop zijn we zijn ongelooflijk trots.”

Hoogwaardige oplossingen

“Huisdiereigenaars herdefiniëren hoe ze hun dieren voeden en verzorgen en bij General Mills zetten we ons in om in een snel evoluerende markt betrouwbare, hoogwaardige oplossingen te bieden,” aldus Liz Mascolo, namens North America Pet bij General Mills. “Deze strategische stappen stellen ons in staat om zowel qua schaal als qua innovatie een voortrekkersrol te spelen in het schap van de dierenvoeding, met producten die perfect aansluiten bij de snelst groeiende doelgroep in onze categorie, de jonge huisdiereigenaars. We zijn dan ook enthousiast om Edgard & Cooper te laten schitteren in de VS.”
De komst van Edgard & Cooper naar de VS is ook goed nieuws voor dieren in nood. Het merk doneert immers 1 % van de totale verkoop aan de Edgard & Cooper Foundation. De Foundation ondersteunt wereldwijde initiatieven die het welzijn van honden en katten verbeteren, met een bijzondere focus op zwerfdieren in kwetsbare regio’s. Met de toevoeging van de Amerikaanse markt betekent dit een mogelijke fikse groeispurt voor de Foundation.