Sinds de lancering in 2007 heeft het ‘CO2 Neutral’-label het engagement van CO2logic voor effectieve klimaatactie zowel binnen de waardeketen van een bedrijf als daarbuiten gesymboliseerd. Het stelde organisaties in staat om hun inspanningen in het berekenen en verminderen van CO2-uitstoot, en tegelijkertijd bijdragen aan CO2-reducties buiten de waardeketens, te laten erkennen en te laten certifiëren.
“Dit label heeft al gediend als een teken van geloofwaardigheid in een tijd waarin weinig organisaties klimaat- en milieuverantwoordelijkheid prioriteit gaven”, aldus Geerinckx. “Om het label te verkrijgen, hebben talrijke bedrijven niet alleen hun CO2-uitstoot op meetbare en gecertificeerde manieren verminderd, maar ook vrijwillig bijgedragen aan emissiereducties buiten hun waardeketens, met een positieve impact op het klimaat, de natuur en de samenleving als geheel.”
Stap verder
In 2022 heeft CO2logic deze toewijding verder versterkt door de transparantie van de klimaatactie van gelabelde bedrijven en producten te verbeteren, met de toevoeging van een QR-code en strengere criteria voor emissiereductie. De QR-code stelt consumenten en belanghebbenden in staat om toegang te krijgen tot de klimaatactie van een bedrijf.
Sinds de update van het label in 2022 heeft CO2logic 202 labels uitgereikt (inclusief verlengingen), wat resulteert in bijdragen die een extra 3.900.000 ton CO2 hebben verminderd buiten de waardeketens van bedrijven. Dit komt overeen met 3-4% van de Belgische CO2-uitstoot. CO2logic hoopt met Taking Climate Action , de nieuwe versie van het label, meer bedrijven aan te trekken en meer CO2-reducties en bijdragen aan klimaatprojecten in België en daarbuiten mogelijk te maken.
Beter begrip voor consumenten
Het herontworpen ‘Taking Climate Action’-label is gericht is op het verbeteren van het begrip bij onsumenten. Deze update is gebaseerd op waardevolle feedback van consumenten en inzichten van regelgevende instanties. Het nieuwe label is explicieter voor consumenten en levert een duidelijker, relevanter bericht over de missie van gelabelde bedrijven en CO2logic.
Het zorgt ook voor verbeterde informatie. “Terwijl QR-codes aanvullende details bieden, is CO2logic van mening dat consumenten de intentie van het label al moeten begrijpen zonder het te moeten scannen”, aldus Geerinckx. “Het nieuwe ontwerp bevat een beknopte beschrijving van de proactieve stappen die de partnerbedrijven van CO2logic ondernemen om de klimaattransitie te vergemakkelijken. Dit label is een perfecte oplossing om greenhushing te bestrijden, omdat het een geloofwaardig kader biedt om greenwashing te vermijden. Dit stelt bedrijven in staat om opnieuw openlijk te communiceren over hun klimaatinspanningen zonder enige overdrijving, Door de geloofwaardigheid van het label te vergroten, zijn we ervan overtuigd dat bedrijven de reputatievoordelen zullen erkennen van het tonen van het Taking Climate Action-label als een vertrouwd symbool voor betekenisvolle klimaatactie.”
foto: archief Antoine Geerinckx