The Fourth Nieuwsblad

Prestigieuze horeca-project van wijlen Jan Callewaert bevindt zich in de mist

WIELSBEKE - Er is grote onzekerheid en onduidelijkheid ontstaan over het prestigieuze horeca-project dat wijlen Jan Callewaert in de markt zette in Leuven. The Fourth, in de schaduw van het Leuvense stadhuis, werd zes jaar terug gelanceerd als vijfsterrenhotel, maar staat nu al een tijdje te verkommeren en te koop. Rasondernemer Jan Callewaert, geboren en getogen in Wielsbeke, overleed drie jaar terug. Vier Leuvense organisaties, waaronder de universiteit en de stad Leuven zelf, hebben na zijn overlijden de Jan Callewaert Innovation Award gelanceerd. 

Jan Callewaert maakte fortuin met zijn datacommunicatiebedrijf Option, dat na een bijzonder succesrijke periode (Callewaert haalde er de titel Manager van het Jaar mee) afgleed naar een vlak en eerder waardeloos bestaan onder de koepel van Crescent Ventures.

Callewaert opende The Fourth in 2016 nadat hij het historische pand (destijds gebouwd voor rekening van de Nationale Bank) had gekocht voor 6,4 miljoen euro. Volgens de informatie die de krant De Tijd uitbracht, was er een kandidaat koper voor het luxehotel, maar die intentiebrief werd door Martin’s Hotels niet omgezet in een daadwerkelijke aankoop.

Laurence, de dochter van Jan Callewaert, beheert via de vennootschap Tafelrond het familiaal patrimonium van haar vader. Tafelrond zou volgens De Tijd kampen met een negatief eigen vermogen van 18,1 miljoen euro. Er wordt nu gezocht naar oplossingen om die negatieve spiraal om te buigen.

foto: archief Mediahuis/Het Nieuwsblad