Nieuwpoort Beach festival Dag 3-2

Roeselaarse eventagentschap TWICE organiseert voor de vierde maal het tweedaags Beach Festival Nieuwpoort en jij kan erbij zijn

NIEUWPOORT - Het Roeselaarse event agentschap TWICE is niet aan zijn proefstuk toe. Inmiddels maakt het zijn reputatie al dertig jaar waar. De toverformule? Innoveren en inspelen op de nieuwste trends. In 2022 lanceerde het, met bewezen succes, een nieuw tweedaags zomerfestival rond muziek: het Beach Festival Nieuwpoort. Een publiekstrekker, omwille van de originele ligging met zicht op zee, de uitgekiende timing en zijn uniek karakter. De affiche, met voor elk wat wils, maakt de cirkel rond. En alsof dat nog niet genoeg is, hebben we een winactie voor onze lezers. Made in West-Vlaanderen legde organisator en coördinator, de door de wol geverfde Peter Huyghe van TWICE, een handvol hamvragen voor.

Wat moeten we weten over de (voor)geschiedenis van dit jonge festival? Hoe is het ontstaan?

Peter Huyghe: Beach Festival Nieuwpoort werd voor het eerst georganiseerd na de covid-pandemie in 2022. Er bleek duidelijk een behoefte aan een festival met classic artists van vroeger en nu. Vanuit de organisatie voorzien we graag een line-up die voor elk wat wils biedt. Nationale, internationale, ervaren artiesten en nieuw bloed: het is allemaal te vinden op onze podia. Zo mocht Beach Festival Nieuwpoort al Simple Minds, Oscar and the Wolf, Texas, Keane & Sting verwelkomen.

Wie zijn de ondernemers achter Beach Festival Nieuwpoort?  

TWICE staat sinds de oorsprong van het Beach Festival Nieuwpoort aan het roer van de organisatie en werkt voor artistieke invulling nauw samen met Live Nation en andere sterke partners. Ons kantoor TWICE geniet al bijna 30 jaar ervaring als full service event agency. Door steeds te innoveren en in te spelen op de nieuwste trends wordt TWICE beschouwd als dé vaste waarde en betrouwbare partner voor alle aspecten van bedrijfsevents, activatiteiten en creatieve belevingen. We profileren ons graag als creative eventboutique waar ervaring en passie zorgen voor puur en kwalitatief maatwerk. We creëren het globale A-tot-Z-concept met een unieke beleving waar het merk en de gasten centraal staan. Aan boord hebben we een reeks gedreven, ervaren,  professionele en creatieve geesten die op basis van een bedrijfsimago, een product en een doelgroep het juiste concept proberen te ontwikkeen. Dat is met dit muziekfestival niet anders.

Hoe wordt de stad Nieuwpoort betrokken bij de organisatie? En komen ook lokale ondernemers aan de bak?

TWICE is organisator van het Beach Festival Nieuwpoort en beheert alles van A tot Z. Gaande van communicatie en marketing, budgettering, logistieke op- en afbouw, crowd management, personeel, enzovoort. We werken samen met leveranciers die specialist zijn in hun vak om de beste ervaring voor onze bezoekers te kunnen garanderen. Kwaliteit en overleg zijn waarden die we hoog in het vaandel dragen. Daarom werken we uiteraard nauw samen met Stad Nieuwpoort en alle betrokken overheidsdiensten. Waar mogelijk proberen we ook te werken met lokale ondernemers. De lokale verankering komt voornamelijk terug in onze foodcourt waar lokale ondernemers terug te vinden zijn.

Hoeveel bezoekers trekken jullie aan en wat moeten we weten over het globale budget?

Het Beach Festival heeft de afgelopen edities een gemiddeld aantal dagbezoekers van 10.000 personen aangetrokken.  We hopen dit gemiddelde aantal uiteraard ook dit jaar opnieuw te behalen en dromen zelfs van meer. Budget? Is een interne aangelegenheid.

Hoe groot is impact van gages voor artiesten in totaalbudget? Kan u een taartdiagram voorleggen van de grote kostenposten?

Gages voor artiesten nemen een grote hap van het totaalbudget, maar we zijn altijd gelukkig dat we artiesten van verschillende kalibers op ons podium mochten en mogen verwelkomen. De locatie, het Maritiem Park, is onze grootste troef maar tegelijkertijd misschien ook onze grootste uitdaging. Er is bijvoorbeeld geen stromend water en geen elektriciteit op het terrein. Dit vertaalt zich in de logistieke kosten. Geen Beach Festival Nieuwpoort uiteraard ook zonder medewerkers. Zonder hen zou er zelfs geen festival zijn. Zowel vooraf als tijdens en achteraf zijn ze onmisbaar. Met een gemiddeld aantal van 650 helpende handen per festivaldag, hoeven we niet uit te leggen dat dit een budgettaire impact heeft.

Tot slot: er is in West-Vlaanderen een overaanbod aan zomerfestivals. Dan is het een kwestie van zich differentiëren, toch? Hoe doen jullie dat?

-De locatie van het festival, het Maritiem Park, speelt een grote rol in de sfeer en het succes van het evenement. De combinatie van een zwoele zomeravond, de nabijheid van het water en de ondergaande zon over de Oude Jachthaven creëert een unieke setting. Het biedt de beleving van een avond aan de kust, maar zonder het zand tussen de tenen. Met een glaasje in de hand en dansend op de muziek van een favoriete artiest ontstaat een heerlijke festivalervaring.

(KC)

info: Volgende gevestigde namen maken dit jaar hun opwachting op het Beach Festival Nieuwpoort: Faithless, Goldband, Alison Moyet, Natasha Bedingfield, Pommelien Thijs, Gavin Degraw en Bart Peeters. Er is ook een Seaside Stage met nieuw talent zoals onder meer Jet Van Der Steen, Alice Mae, Luna, Dull Boy Johnny en Maxine.
www.beachfestival.be.

Dankzij Made in West-Vlaanderen maak jij kans op een duo VIP ticket voor zondag.