Umbrosa-4107 (002)

Roeselaarse parasolbedrijf Umbrosa toont zich ambitieuzer dan ooit

ROESELARE - Christophe Haemers, CEO van het parasolbedrijf Umbrosa, glundert. Zopas heeft hij een nieuwe stap gezet in zijn groeiverhaal. Op de industriezone van Beveren-Roeselare werd fors geïnvesteerd in bijkomende productiecapaciteit. Umbrosa levert zijn high end parasols over de hele wereld. "Als anderen zichzelf zouden uitroepen tot de Rolls Royce van de sector, dan zijn wij de Bentley", lacht Christophe Haemers. "Uniek, met niets te vergelijken."

Wat destijds (2005) begon als een regionaal verhaal, is uitgegroeid tot een wereldspeler. Umbrosa verdeelt en verkoopt vandaag zijn aanbod innovatieve parasols in ruim honderd landen ter wereld. De West-Vlaamse parasols vinden hun weg naar de retailmarkt, naar de residentiële markt of naar de hospitality sector (hotels, resorts).

De inmiddels uit de kluiten gewassen kmo is goed voor een 40-tal jobs, een jaaromzet die schommelt rond de 10 miljoen euro en is still growing. “Met dank aan ons kwalitatief en innovatief hoogstaand aanbod”, zegt Christophe Haemers. “Ik ga er niet naast mijn schoenen van lopen maar ik durf te zeggen dat wij de mooiste paraols ter wereld in huis hebben. Qua design en onderliggende techniek uitzonderlijk.”

Nieuwe fase

Rond deze tijd gaat Umbrosa een nieuwe fase in. Met de ambitieuze uitbreiding van de productie- en magazijnruimte – die in één klap  verdubbeld wordt tot 7.000m² – komt er nog meer productie in-house.

“Dat is nodig”, zegt de CEO. “We zien immers meer en meer vraag komen van meubelebedrijven voor wie wij in onderaanneming onderdelen toeleveren of hun ideeën technisch uitvoeren. We zijn en blijven ook ambitieus met ons eigen aanbod. Tegen 2030 zou Umbrosa in omvang en omzet moeten verdubbelen. Niet alleen ons prachtig aanbod sterkt mij in die gedachte. Er zijn zeker nog deels onontgonnen markten, zoals Canada. Bovendien hebben we inhouse een efficiënt digitaal platform ontwikkeld wat potentiële klanten toelaat om via online streaming kennis te maken met ons bedrijf en ons aanbod. We zijn nu al voorbereid op die groei met een aanzienlijke verhoging van de productiecapaciteit. Door nog meer processen intern uit te voeren, kunnen we sneller inspelen op marktontwikkelingen en de hoge kwaliteitsstandaarden waar Umbrosa bekend om staat nog beter waarborgen.”

Staaltje maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

Umbrosa zet ook een strategische stap voorwaarts door de jarenlange samenwerking met maatwerkbedrijf Weerwerk nog een nieuwe impuls te geven, en wel via een zogenaamde enclavewerking (integratie binnen het bedrijf).

“Binnen de vernieuwde faciliteiten wordt een enclave van Weerwerk geïntegreerd, die een een belangrijke rol  speelt in de productie van de parasols”, zegt Haemers. “Weerwerk zet zich al lange tijd in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te bieden en hen te helpen een stap vooruit te zetten. Dit partnerschap is een mooi voorbeeld van integratie en inclusie binnen de industrie. Noem het maar een staaltje maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). We geloven dat deze strategische keuze niet alleen bijdraagt aan ons bedrijfsresultaat, maar ook een positieve impact heeft op de samenleving door werkgelegenheid te creëren voor mensen die dat extra duwtje in de rug danig nodig hebben.”