Zeebrugge haven prachtige foto schip

Sluis Zeebrugge krijgt na twee decennia wachten het licht op groen: 3 miljard euro aan investeringen tussen nu en 2040

ZEEBRUGGE - De Vlaamse regering heeft het projectbesluit voor de nieuwe zeesluis in Zeebrugge definitief vastgelegd. Apzi (de Zeebrugse havenbedrijven) en Voka West-Vlaanderen reageren verheugd op de beslissing. Nu ook het advies van de Raad van State is ontvangen en verwerkt, kan het dossier eindelijk overgaan naar de uitvoeringsfase. Daarmee wordt opnieuw een cruciale stap gezet richting voor de haven van Zeebrugge en de bredere West-Vlaamse economie. Een mijlpaal die het ook mogelijk zal maken grotere schepen met meer tonnage te ontvangen. 

foto: Haven Zeebrugge

“Dit is opnieuw een mijlpaal in een dossier dat al meer dan twee decennia leeft binnen onze havengemeenschap,” zegt Marc Adriansens, voorzitter van Apzi-Voka West-Vlaanderen. “Met de definitieve vaststelling van het projectbesluit ligt het juridisch en planologisch kader volledig vast. De Vlaamse Regering toont hiermee haar engagement om de tweede toegang tot de (achter)haven van Zeebrugge eindelijk te realiseren.”

Het projectbesluit maakt deel uit van het complex project ‘Verbetering van de nautische toegankelijkheid tot de (achter)haven van Zeebrugge’ en beschrijft de keuze voor één van de onderzochte alternatieven, de onderliggende motieven, en de conclusies van het geïntegreerd onderzoek. Het omvat ook een eindbeeld, een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, een milieuverklaring en een actieprogramma. Bij de opmaak ervan werd rekening gehouden met alle adviezen, inspraakreacties en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek werden ingediend. Daarnaast bevat het een reeks milderende maatregelen om de impact op de omgeving te beperken.

Tweede volwaardige toegang

De nieuwe zeesluis zal de verouderde Visartsluis vervangen en moet een backup zijn van de Pierre Vandammesluis en vice versa. Zo krijgt de achterhaven van Zeebrugge een tweede, volwaardige toegang die de toegankelijkheid, betrouwbaarheid en concurrentiekracht van de haven aanzienlijk versterkt.

Daarnaast omvat het project ook de aanleg van de verbindingsweg NX, grotendeels ondertunneld, die het havenverkeer zal scheiden van het lokale verkeer. Op de tunnel komt een groene berm met bufferzones, parken en fiets- en wandelverbindingen. Dit moet de leefbaarheid voor bewoners aanzienlijk verbeteren.

Ongeziene schaal voor West-Vlaanderen

De bouw van de nieuwe zeesluis, samen met de investeringen in de NX-tunnel en leefbaarheidsmaatregelen, is een project van een ongeziene schaal voor West-Vlaanderen. De Vlaamse Regering voorziet zeker 3 miljard euro investeringen over de komende vijftien jaar.

“Wij zijn minister Annick De Ridder dankbaar dat ze in het GIP-middelen heeft vrijgemaakt voor beide projecten, en in het bijzonder voor de bijkomende 700 miljoen euro voor de renovatie van de Pierre Vandammesluis, een enorme kost die initieel niet voorzien was,” zegt Adriansens. “Maar het ene project mag het andere niet vertragen. Ze bevinden zich op verschillende locaties en zouden perfect gelijktijdig kunnen worden uitgevoerd. Een scenario waarbij de bouw van de nieuwe sluis pas kan starten na de renovatie van de Vandammesluis zou onaanvaardbare risico’s inhouden voor de bedrijfszekerheid van de haven.”