Nieuws West-Vlaanderen Stadsbader en Artes Group opnieuw aan het feest in dossier Oosterweel

Stadsbader en Artes Group opnieuw aan het feest in dossier Oosterweel

Stadsbader en Artes Group opnieuw aan het feest in dossier Oosterweel

HARELBEKE, ZEEBRUGGE – Het Harelbeekse Stadsbader en het Zeebrugse Artes kregen zopas nieuwe deelopdrachten in het zogenaamde Oosterweeldossier, waarbij de wegeninfrastructuur rond Antwerpen een grondige facelift krijgt. In 2019 kregen ze ook al opdrachten, voor wegenwerken. Het nieuws van de nieuwe aanbesteding werd bekend gemaakt door Lantis dat namens de Vlaamse overheid de opdrachten toewijst en verantwoordelijk is voor de realisatie van de complexe mobiliteitsproblematiek in de Antwerpse regio.  

Opdrachtgever Lantis maakte zopas bekend dat een omvangrijk deelproject van de Oosterweelverbinding in Antwerpen aan het Rinkonîen consortium wordt toegekend. Dat consortium groepeert vijf bedrijven waaronder dus twee West-Vlaamse: Stadsbader, Mobilis TBI, CIT Blaton, Artes Group en Boskalis.

Het Oosterweelverbinding-project bestaat uit meerdere deelprojecten en heeft als doel om de Antwerpse Ringweg sluitend en volledig rond te maken. Het aan Rinkonîen gegunde deelproject omvat twee onderdelen, zijnde de aanleg van het Oosterweelknooppunt en het vervangen van de Royerssluis. Met het contract is een totaal bedrag van circa 500 miljoen euro gemoeid, waarvan het aandeel van elke partner circa 20% bedraagt.

Dominique Valcke, CEO Stadsbader, verklaart zich zeer verheugd met de toekenning van dit omvangrijk infrastructuurproject. “Dit uitdagende project zal de Belgische bouwsector een nieuw elan geven”, zo zegt hij. “Het is belangrijk voor Stadsbader om hier, in navolging van de lopende werken op Linkeroever, deel van uit te maken.”

Grootscheepse werken

Om de Scheldetunnel van de Linkeroever te verbinden met de Kanaaltunnel en de oostelijke Ring moet het Oosterweelknooppunt worden aangelegd. Het knooppunt wordt over een afstand van 1.700 meter verzonken in het landschap aangelegd en kent 8 rijbanen met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad Antwerpen. De tunnelbak wordt op een diepte van 15 tot 30 meter aangelegd waarvoor ruim 3 miljoen kubieke meters grondwerk vereist is. Het consortium zal samen met Lantis toewerken naar een definitief ontwerp, waarna de bouwfase aanvangt. De werkzaamheden van het consortium worden naar verwachting in 2030 opgeleverd.

Als onderdeel van de Oosterweelverbinding dient de oude binnenvaartsluis, de Roverssluis uit 1907, te worden vervangen door een nieuwe sluis met een lengte van 230 meter en een breedte van 36 meter, die geschikt is voor vierbaksduwvaart met meer capaciteit en minder verkeershinder. Het consortium zal de huidige sluis slopen en de vergrote sluisbak aanleggen. De levering en plaatsing van twee sluisdeuren en twee bruggen evenals de elektromechanische aansturing zal het consortium uitbesteden aan lokale en gespecialiseerde bedrijven. De eerste werkzaamheden van het consortium zullen medio 2021 aanvangen en de sluis wordt naar verwachting eind 2026 opgeleverd.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.